شاید فکر کنین خوشحال بودن و داشتن ذهنی برتر یه چیز ذاتیه. در حالی که مثل هر ویژگیِ اکتسابیِ دیگری، این ویژگی رو هم میشه به دست آورد. تنها کافیه تکنیکای خاصی رو یاد بگیریم و به طور منظم در زندگی خود از اونا استفاده بکنیم. در این مقاله می خونیم که چیجوری ذهن برتر داشته باشیم.

 

من همیشه شادی رو به­ عنوان نتیجه می­ دیدم. یک پیگیری همیشگی که همه­ ی کارا و رفتار ما رو هدایت می­ کنه. شادی چیزیه که ما سعی می­ کنیم بهش برسیم و شایدً تنها دلیل زندگی ماست.

فهمیدین که من الان چه­ کاری کردم؟ من موفق شدم در دو جمله راز پشت دنیای «شادی» رو معلوم کنم. شادی یک طبیعت دوگانه داره. به طور هم­ زمان هم نتیجه و هم محرک. یک مثال می زنم. من معمولاً سعی می کنم راه­ هایی پیدا کنم که مفیدتر باشم و پس­ ی اون خوشحال تر. درحالی­ که بهترین راه واسه به درد بخور­ تر بودن، خوشحال تر بودنه. متحیرکنندهه، نه؟

البته گفتنش آسونه. پس واسه روشن ­تر شدن موضوع واسه شما و محسوس ­تر شدن معنای حقیقی شادی، تصمیم گرفتم که ۱۰ مورد از تأثیرگذارترین روش­ های داشتن ذهنی برتر در هر زمان رو بگم.

۱. در لحظه باشین

چیجوری ذهن برتر داشته باشیم آموزشی

در لحظه حاضر بودن عبارتی­ است که به ­وسیله ­ی اکهارت تُله (Eckhart Tolle) در پرفروش­ ترین کتابش «نیروی حال» معرفی شد. من مطمئنم که بیش ­تر شما یا اون­ رو خوندین یا دربار ه ­ی اون شنید ه ­اید. اما معدود کسائی رو می­ شناسم که واقعاً آ ن ­رو در زندگی استفاده کرده باشن. چیزی که اکهارت درباره ­ی اون حرف می­ زند، یکی از پیشگامانه­ ترین ادراکاتیه که یک فرد می­ تواند در زندگی اش بهش برسه.

ما زندگی مون رو طبق اتفاقاتی که در گذشته افتاده و چیزی که در آینده اتفاق خواهدافتاد بنا می کنیم. تله می­ گوید: «اگه شما از شر همه­ ی این افکار خلاص شید و تنها بر زمان حال، یعنی درست همین الان، تمرکز کنین در همین لحظه کوتاه بسیار خوشحال­ تر هستین». کتابِ «نیروی حال» مانیفستیه واسه اینکه ببینیم چه جوری در لحظه زندگی کنیم و چه جوری بر چیزایی تمرکز کنیم که واقعاً اهمیت دارن.

۲. خودتون رو از «مشکلات زمینی» آزاد کنین

«هم­خونه ی من، دیشب ظرف­ ها رو نشُسته ­ و دوباره من مجبورم اینکارو بکنم.»

«رئیسم وظایف خسته کننده ای به من محوّل می­کنه؛ ازش بدم میاد.»

«من هیچ دوستی ندارم؛ همه­ ی کسائی که با اون­ها وقت می­ گذرونم احمق ان.»

این­ها افکار غالب هستن. اینا افکار روزانه ای هستندکه مثبت­ اندیشی شما رو نابود می­ کنن؛ مثل زالو به جون هیجانات شما می افتن و شما رو از خوشحال­بودن دور می­ کنن. من دوست دارم اون­ ها رو «مشکلات زمینی» بنامم؛ چون تنها کسائی که سطح فکری بالاتری نداشته ­ان به این مسائل توجه می ­کنن.

«مشکلات زمینی» بخش کامل زندگی هر شخصه. این مشکلات با محیط فعال می­ شن و با توجه زیاد وسعت می­ یابند.

یک پیشنهاد­ ی به درد بخور اینه که: به این مشکلات بیشتر از حد مهم ترینّیت ندین!

۳. مراقبه کردن

چیجوری ذهن برتر داشته باشیم آموزشی

مراقبه به دو مورد بالا بسیار مرتبطه. مراقبه راهی عالی واسه پاکسازی ذهن و خلاصی از افکار آزاردهنده ­ی زندگی روزمرّهه. بیش تر افراد ­فکوری که می شناسم، مراقبه رو جزءِ کارای روزمرّه­ ی خود قرار می­ دهند. این کار بهش­ها کمک می­ کنه در لحظه زندگی کنن و بر کاری که انجام میدن تمرکز بیشتری داشته باشن. اون­ها می­ گویند مراقبه باعث می­ شه شادی و معنای زندگی رو پیدا کنن و هم زمان عصبانیت، استرس، افسردگی و خستگی خود رو کاهش بدن.

۴. متکی به نفس باشین

به چه دلیل متکی به نفس بودن وقتی می­ خواهیم ذهن برتر داشته باشیم مهمه؟

می ­توانید سوالات زیر رو از خود بپرسید:

تا­به­ حال چند بار حالت عاطفی تون تحت اثر عوامل خارجی قرار گرفته ­است؟ چند بار رفتار بد بقیه باعث ناراحتی شما شده­ است؟ هزاران بار، نه؟

دلیل این موضوع، نبود اتکای به نفسه. شما عادت کرده­ اید در همه­ ی جنبه ­های زندگی خود به بقیه وابسته باشین. این موضوع واسه حالت عاطفی هم صدق می ­کنه. به رفتارهای بد بی­ توجهی کنین. آدمی باشین که افکار و موج مثبت­ ایجاد می کنه و واسه این کار به بقیه متکی نیس.

این مطلب رو هم توصیه می کنم بخونین:   چیجوری در یک رابطه عاطفی حسادت خود رو کنترل کنیم؟ 

۵. ذهن بازی داشته باشین، فرق­ ها رو قبول کنین

بیش­تر مردم نمی ­توانند بفهمن دنیای ما جای بسیار پیچیده­ ایه. پیچیدگی اون در حدیه که تفسیرِ همه سیستم­ های ذهنی و رفتارهای بقیه رو واسه ما نشدنی می سازه. این موضوع باعث می­ شه بیشتر منفی ­بافی کنیم و با رفتارهای متفاوت مخالفت کنیم. بیایید دست از این کارا برداریم و فرق ­ها رو قبول کنیم. بدیهیه که کنار اومدن با همه­ ی افراد روی کره ­ی زمین غیرممکنه. اما سعی کنین که ذهن بازتری داشته­ باشین. باورتون نمی ­شه که با این کار چقدر می تونین آدم ­های فوق ­العاده رو به خودتون جذب ­کنین.

۶. به درآمد خود متکی نباشید

قبول کنین که هر کاری یک روالی داره. من می­ دانم که شما اهداف و انگیزه­ هایی دارین. اما واسه رسیدن بهش­ها باید مراحل طولانی و نتیجه­ بخشی رو طی کنین. خودتون رو از استرس وابستگی به درآمد آزاد کنین و در هر مرحله از مسیرتون به طرف هدف، حس خوبی داشته­ باشین.

۷. موزیکی گوش کنین که شما رو هیجان ­زده می­ کنه

چیجوری ذهن برتر داشته باشیم آموزشی

در «برنامه ­ریزی عصبی-کلامی» یک عبارت به اسم آنکراژ (تکیه­ بعضی وقتا ذهنی) هست. آنکورها محرک­ هایی هستن که افکار و احساساتِ (مثبت یا منفی) ما رو برانگیخته می کنن.موسیقی یکی از قوی­ ترین آنکورهای احساسیه.

مثلاً من عاشق موسیقی الکترونیکی هستم؛ چون وقتی به مهمانی­ هایی با این موسیقی می­ رفتم به من خیلی خوش می­ گذشت. من در این مهمانی ­ها، افراد فوق ­العاده ­ای رو ملاقات کردم که باعث شدن ذهن من این نوع موسیقی رو با لحظات خوشحال در رابطه کنه.

به شمام پیشنهاد می­ کنم همین کار رو بکنین. موزیکی پیدا کنین که شما رو هیجان­ زده می ­کنه و به یاد اوقات خوش می ­اندازد. این موسیقی رو در برنامه ­ی روزانه­ ی خود بذارین. یعنی کمه کم در طول روز دو ساعت، هم زمان با انجام کارای دیگرتون به این موسیقی گوش کنین. به ویژهً اگه کاراتون استرس­ زا و خسته کننده هستن.

۸. لبخند بزنین

چیجوری ذهن برتر داشته باشیم آموزشی

ران گاتمن در سخنرانیِ خود در کنفرانس TED، با موضوع «قدرتِ مخفی لبخند»، باعث شد من بفهمم که لبخند زدن چقدر می­ تواند قدرت مند و تأثیرگذار باشه. پس من این کار رو تمرین کردم و نتیجه اش رو هم دیدم!

احساس سلامتی، جوونی و جذابیت و شادی می­ کردم. پیشنهاد می ­کنم شمام همین کار رو بکنین. سعی کنین همیشه لبخند بزنین. مثل جورج کلونی لبخند بزنین. در آینه نگاه کنین و ببینین با لبخند چقدر فوق­ العاده به نظر می ­آیید. قدرت لبخند رو قبول کنین و بذارین دنیا از انرژی مثبت شما لذت ببره.

۹. مسائل رو زیاد جدی نگیرید

می­ دانم که عبارت «مسائل رو زیاد جدی نگیرید.» بی ارزش و معمولی به نظر می­ رسد. می­ دانم که شما همیشه اون­ رو می­ شنوید. اما من یک چیز دیگر رو هم می ­دانم؛ دانستن اینکه انجام کاری خوبه حتما منجربه عمل کردن بهش نمی شه. کسائی که واقعاً این عبارت رو در زندگی خود به­ کار می ­برند، کسائی هستن که به نتیجه می ­رسند. پس وقت خود رو واسه این ­که بقیه چه فکری راجبه شما می ­کنن، هدر ندین و ببینین شما راجبه خودتون چه فکری می ­کنین. منظورم اینه که شما یک فرد فوق ­العاده­ اید که می­ توانید به هرچیزی که بهش فکر می کنین برسین.

من مطمئنم می ­توانید این کار رو بکنین. ما تنها یک بار زندگی می­ کنیم، پس از این فرصت استفاده کنین.

۱۰. ورزش کنین و بیش­تر بخوابید

فکر می کنم اشارهِ فواید خیلی زیاد ورزش کردن و بیش­تر خوابیدن در این­جا بی فایده باشه. چون همه­ جا به ­اندازه­ ی کافی در مورد اون صحبت شده­ است. اما واسه شکست دادن افسردگی و بالا بردن توان مغزی، این دو عامل به درد بخور خواهندبود و بر سلامت و شادبودن شما اثر زیادی می ذارن.

هر چیزی رو که در این مقاله گفتم اطلاعات عمومیه. چیزهاییه که از کودکی می ­آموزیم. اما همون­طور که گفتم بیشتر بهش­ها عمل نمی­ کنیم. وقتی به ذهن خود مسلط باشین و این موارد رو در زندگی خود رعایت کنین، می­ توانید به شادبودن و موفقیت در آینده خوش بین باشین.

چیجوری ذهن برتر داشته باشیم آموزشی

منبع : lifehack

دسته‌ها: آموزشی