یکی از دلهره آورترین لحظات زندگیِ بیشتر ما، زمانی بوده که فهمیدیم اشتباه وحشتناکی انجام دادیم. شاید، اشتباهی تایپی بوده که نتایج یک گزارش مالی رو تغییر داده و یا شاید از یاد بردیم واسه ملاقات مهم روز بعد در جای مقرر جا رزرو کنیم. واسه هر کسی، جزئیات ماجرا متفاوت بوده ولی در نقطه ای از زندگی همه ما در خطر این طوفان ترس و دلشوره قرار گرفتیم. اشتباهات و فشار کاری غیر قابل پرهیز هستن، رمز موفقت واسه پشت سر گذاشتن فشارها اینه که آرامش و خونسردی خود رو حفظ کنیم.

چیجوری در روبرو شدن با مشکلات آرامش خود رو حفظ کنیم آموزشی

تحقیقاتی که در مدرسه ی بازرگانی هاروارد انجام شده، نشون می ده بیشتر ما راه اشتباهی رو واسه حفظ آرامش و خونسردی خود انتخاب می کنیم. کسائی که از نتایج رقابت برانگیز بحرانا استقبال می کنن، به حدی که از فکرِ شکست دادن این رقابتا هیجان زده می شن، خیلی بهتر از کسائی عمل میکنن که خود رو مجبور می کنن تا خونسرد بمونن.

آلیسون وودبروکس (Allison Wood Brooks) می گه:

مردم به طور ذاتی فکر می کنن که سعی واسه حفظ آرامش، بهترین راه واسه برطرف کردن اضطرابه، ولی این کار نه تنها سخت، بلکه بی نتیجه. زمانی که مردم مضطرب هستن و سعی می کنن آروم بمونن، تموم مدت در حال فکر کردن به رخدادهای بدی هستن که می تونه اتفاق بیفته. درحالی که افراد هیجان زده به رویدادهای خوبی که می تونه اتفاق بیفته، فکر می کنن.

 

 

حفظ خونسردی، تمرکزِ حواس و موثری هنگامی که تحت فشار قرار گرفتین، همه و همه به شکل فکر شما برمیگرده. آدمایی که می تونن با موفقیت از پسِ بحرانای زندگی برآیند، کسائی هستن که می تونن احساسات خود رو در جهتی که دوست دارن، جلو ببرن و هدایت کنن.

یعنی، اونا اضطراب خود رو به انرژی و هیجان تبدیل می کنن و از هر تهدیدی، واسه خود فرصتی میسازن.

اگه منطق خود رو به کار نگیرید، از پس این کار برنمی آیید. بله، اشتباه کردن، خجالت آوره. ممکنه رئیس تون سرتون فریاد بکشه و یا حتی روی فرم ارزشیابیِ کارکرد سالیانه تون هم اثر بزاره، ولی به احتمال نزدیک به یقین، به خاطر این اشتباهِ خجالت آور اخراجتان نمی کنه، خونه تون رو از چنگتان در نمی آورد، مجبورتان نمی کنه در ماشین خود زندگی کنین یا به هر فکر مصیبت بار دیگری منجر نمی شه که تنها خاصیتش اینه که اضطراب شما رو افزایش می ده و مانع از این می شه که روی مشکل اصلی تمرکز کنین.

چیجوری در روبرو شدن با مشکلات آرامش خود رو حفظ کنیم آموزشی

اگه واسه تون سخته تجسم کنین چه اتفاقی قراره بیفته، فقط از خود دو سوال ساده بپرسید: «بدترین اتفاقی که می تونه بیفته چیه؟ همچین چیزی پنج سال بعد هم واسه تون همین قدر مهمه؟» جواب دادن به این سؤالا باعث می شه که از اندیشیدن به افکاری مثل «وای حالا چه اتفاقی میُفته؟ دیدی بدبخت شدم؟» دست وردارین. شاید متوجه میشید موضوعی که بیشتر از همه از اون می ترسین، ریختنِ آبروی تون جلوی دیگرونه. هنگامی که این مرحله رو بگذرونین، می تونین کم کم، اعتمادبه نفسِ از دست‏ رفته ی خود رو بازیابید و شرایط رو سروسامان بدین.

واسه اونکه بهتر بتونین دورنمای کار خود رو متصور شید، به اشتباهات بقیه فکر کنین که خیلی بدتر از مالِ شما بودن. به احتمال زیاد، بعضی از کارمندان شرکت، قبلا اشتباهات وحشتناکی به بار آورده ان ولی هنوزم اونجا مشغول به کار هستن و کارشون رو خوب انجام میدن. این اشتباهات تاریخی معمولا اثرات بلندمدتِ کمی روی کارکنانی دارن که در حالت عادی جزو کارمندان موفق دسته بندی می شن. به خود یادآوری کنین که: «من خیلی بهتر و بالاتر از این موقعیتی هستم که حالا در اون قرار گرفتیم، یک اشتباه بی قصد و هدف نمیتونه وجود من رو زیر سؤال ببره.»

توجه کنین که مردم اونقدر که شما فکر می کنین در نخِ شما نیستن. شما خود رو در مرکزِ گرداب تصور می کنین، چون خجالت زده هستین و نگرانی از آینده شغلی تون شما رو راحت نمی ذاره. هرچقدر بیشتر به فکر قضاوت و حرفای مردم باشین، اضطراب شما زیاد می شه. ولی واقعا، رئیس تون و تموم افراد دیگر خیلی کمتر فکر خود رو مشغول شما می کنن و عوضش بیشتر سعی می کنن موقعیت سخت به وجود اومده رو بهتر کنن، همون کاری که شمام در مرحله اول باید انجام بدین. شما باید متوجه این قضیه باشین تا زمانی که شرایط آروم نشده، اونا خیلی وقت ندارن به شما فکر کنن و تا اون زمان، شما خود تبدیل به بخشی از راه حل شدین.

این مطلب رو هم توصیه می کنم بخونین:   چیجوری در طول روز کالری بیشتری بسوزونیم؟

حال لازمه دامنه ی منطق خود رو گسترش بدین. هیچی مثل طرز فکر منطقی به شما کمک نمی کنه تا در طول یک بحران، ذهن خود رو آماده و هوشیار نگه دارین. پس از اونکه جلوی وحشت خود رو گرفتید، زمان اینه که از خود سؤالای مهم و کاربردی بپرسید: «دقیقا چه اتفاقی افتاده؟ نتیجه های اون چیه؟ هنوز وقت هست تا از نتیجه های اون جلوگیری کنین؟ اگه هست، چه جوری؟ چه کسائی لازمه در جریان قرار بگیرن؟ اگه واسه اینکه جلوی نتایج کار رو بگیرین خیلی دیر شده، چه جوری می تونین ضررا رو کم کنین؟» اجازه ندین ذهن تون با خود زنیای بی جا و بیهوده شما رو به خود مشغول کنه.

به موقع وارد عمل شید. زمانی که واقعیتا رو درک کردین و افکار خود رو سروسامان دادین، زمان اون رسیده موقعیت رو در دستان خود بگیرین. هرچقدر اصلاح خرابکاری خود رو عقب بندازین، فقط وحشت زده تر میشید. در حالیکه اگه انرژی خود رو صَرف اصلاح امور کنین، هم احساس قدرت می کنین و هم حواس تون از دلشوره گرفتن بیهوده پَرت می شه. یادتون باشه هنگامی که واسه شکست دادن رقابتِ پیش رو، از خود هیجان نشون میدید، کارکرد شما به شکل چشم گیری بهبود پیدا میکنه.

واسه اونکه روند اصلاح امور جریان داشته باشه نباید خیلی به خودتون سخت بگیرین. هیچکی بی اشکال نیس. حتی موفق ترین انسا نا هم بعضی وقتا انجام دهنده اشتباهات جدی می شن. اولین کارخانه اتومبیل سازی «هِنری فورد» تنها ۱۸ ماه بعد از شروع به کار، شکست خورد. هنگامی که «اُپرا وینفری» تازه کارِ گزارشگری رو شروع کرده بود، تصور می شد اون واسه کار در تلویزیون مناسب نیس و «والت دیسنی» به دلیل نداشتن خلاقیت کافی از شغل خود در «کانزاس سیتی استار» اخراج شد. ممکنه در اینجور زمانی خودخوری راه حل بسیار وسوسه کننده ای به نظر برسه ولی یادتون باشه با خودخوری هیچ وقت به جایی نمی رسید و مطمئنا این کار تأثیری در آروم کردنِ شمام نداره. به جای اون، انرژی خود رو روی آینده و مشکلاتی که قادر به تغییر اونا هستین، متمرکز کنین.

چیجوری در روبرو شدن با مشکلات آرامش خود رو حفظ کنیم آموزشی

چیجوری در روبرو شدن با مشکلات آرامش خود رو حفظ کنیم آموزشی

نتیجه گیری

توانایی کنترل احساسات و حفظ آرامش هنگامی که تحت فشار قرار گرفتین، مستقیما به عملکردتون رابطه پیدا می کنه. درزمان آزمایشی که سایت TalentSmart روی بیشتر از یک میلیون نفر ترتیب داد، مشخص شد که ۹۰ درصد کسائی که کارکرد خوبی در محیط کار دارن، مهارت زیادی دارن تا احساسات خود رو در شرایط استرس زا و روبرو شدن با نظرات مخالف کنترل کنن و همین مسئله به اونا کمک می کنه که خونسردی خود رو حفظ کنن.

هیچکی دوست نداره اشتباه کنه. ولی فرقی نداره اشتباهی که انجام دهنده شدین چقدر بزرگه، تسلیم ترس شدن، دردی دوا نمی کنه. تن دادن به افکار ناراحت کننده و مصیبت بار توانایی تصمیم گیری شما رو تضعیف می کنه و مانع حرکتِ روبه جلو می شه. عوضش سعی کنین از راهکارهای ارائه شده واسه آروم کردن خود استفاده کنین تا بتونین موقعیت رو به درستی آزمایش کنین. برنامه ریزی داشته باشین، مسئولیت پذیر باشین و دست به کار شید تا هرچه زودتر شرایط رو روبه راه کنین و این وضعیت رو پشت سر بذارین.

چیجوری در روبرو شدن با مشکلات آرامش خود رو حفظ کنیم آموزشی

.com

دسته‌ها: آموزشی