معمولا خیلی از افراد شکایت می کنن که کسی در محیط کار به ایده های عالی اونا توجه نمی کنه. به ویژه زنان نسبت به مردها با مشکل بیشتری روبرو هستن. به چه دلیل از همین حالا شروع نمی کنین؟ خیلی زود دست به کار شید و یاد بگیرین چه جوری بقیه رو به شنیدن حرف هاتون علاقه مند کنین. مهم نیس چه نقشی در محیط کار دارین، بعضی وقتا واقعا باید رساتر صحبت کنین.

روشای ایجاد رابطه مؤثر، معرفی ایده ها و فهماندن منظورتان به بقیه در جلسات کاری، روشایی هستن که با عمل به اونا می تونین خیلی راحت حرف تون رو بزنین و عقایدتان رو بگید. سنجیده سخن بگید و دقت کنین چیجوری می تونین ایده تون رو به بقیه انتقال بدین. در این صورت می تونین مطمئن باشین اونا به شما گوش میدن.

در این مطلب ۱۰ نکته به شما ارائه می کنیم که با عمل به اونا می تونین در ایجاد رابطه با بقیه مهارت پیدا کنین و کاری کنین به حرف هاتون گوش بدن.

۱. محکم صحبت کنین

اگه ایده ای عالی دارین، اونو طوری معرفی نکنین که انگار فقط یک پیشنهاد ساده س!. این کار باعث می شه بقیه اونو کوچیک یا بی ارزش بشمارند. از عباراتی مثل «فکر می کنم …» یا «این فقط باور ی منه، اما …» پرهیز کنین. کلماتی مثل «هوم»، «مثل» و «میدونید …» رو به کار نبرین. به جای اون از عباراتی مثل «فکر می کنین تا فردا بتونین اونو انجام بدین؟» و «لطفا تا فردا اونو انجام بدین» استفاده کنین.

۲. طوری صحبت کنین که قابل فهم باشه

روشن صحبت کنین و روی چند تا نکته مهم تأکید داشته باشین. اگه واسه گروهی از افراد صحبت می کنین، کل افراد حاضر در محل رو خطاب بذارین و فقط به یک نفر نگاه نکنین. حفظ تماس چشمی با مخاطبان بسیار ضروریه. قاطعانه صحبت کنین، اما حالت تهاجمی نداشته باشین. هرازگاهی واسه تأکیدِ بیشتر، کمی مکث کنین. یک مکث کوتاه به شما کمک می کنه افکارتان رو جمع کنین و به مخاطب زمان می ده روی اون چه گفتین تأمل کنه.

۳. صحبت تون باید حالت بحث و گفت وگو به خود بگیره

چیجوری در محیط کار حرف مون رو به گوش بقیه برسانیم؟ آموزشی

معمولا مردم علاقه ندارن به یک سخنرانی طولانی گوش بدن. هنگام معرفی ایده تون، از اونا دعوت کنین در بحث شرکت کنن. طوری حرف بزنین که بقیه تشویق شن از شما سؤال بپرسند و اطلاعات بیشتری درباره ایده تون کسب کنن. اگه به اونا زمان بدین تا سؤالات شون رو بپرسند، علاقه بیشتری به صحبت هاتون پیدا می کنن و با توجه بیشتری گوش میدن. تا جایی که ممکنه اونا رو درگیر کنین، اجازه بدین نظرات شون رو اعلام کنن و در بحث شرکت داشته باشن.

۴. از قبل آمادگی پیدا کنین

قبل اینکه ایده تون رو معرفی کنین، درباره بعضی نکات و موضوعات مهم اون برنامه ریزی کنین. از یکی از همکاران مورد اعتمادتون کمک بگیرین و با اون تمرین کنین تا آمادگی لازم رو کسب کنین. از صحبت کردن تون فیلم بگیرین یا روبه روی آینه بایستید و صحبت کنین. واکنشای احتمالی بقیه رو درباره ایده تون مجسم کنین. از زوایای دیگری این ایده رو بررسی کنین. بعضی از مهم ترین نکات معرفی این ایده چیه؟ چه سؤالاتی ممکنه در واکنش بهش مطرح شه؟ چیجوری بهش سؤالات جواب میدید؟

چیجوری در محیط کار حرف مون رو به گوش بقیه برسانیم؟ آموزشی

۵. یکراست سرِ اصل مطلب برید

قبل از هر چیز اول نکات اصلی رو به بقیه معرفی کنین، بعد به جزئیات بدین. هنگامی که با قدرت شروع می کنین، اونا واسه گوش دادن به ادامه مطلب تون دلیل دارن. وقتِ هر کسی براش ارزشمنده. همه در محیط کار به اندازه کافی با مسائلی مثل مهلت انجام کارا، جلسات ناتموم و مطالبات خیلی زیاد درگیرند، پس وقت اونا رو با مسائل کم اهمیت تلف نکنین. شاید فکر کنین مسئله تمرکز هشت ثانیه ای باوری نادرسته (مایکروسافت یه مدت پیش مطالعه ای منتشر کرد مبنی بر اینکه مدت زمان تمرکز فکری آدم در سال ۲۰۱۵ به ۸ ثانیه رسیده که این مقدار حتی از تمرکز یک ماهی قرمز کمتره)، اما واقعیت اینه که الان مردم به اندازه ای که لازمه روی موضوعات تمرکز نمی کنن و بیشتر از هر زمان دیگری به خلاصه گویی اهمیت میدن. تا جایی که می تونین نکات لازم و مهم مطلب رو بگید و حاشیه نرید.

این مطلب رو هم توصیه می کنم بخونین:   چیجوری در جلسات صداتون رو به گوش همه برسونین "

۶. هنگام صحبت داد نزنید

اگه فکر می کنین واسه اینکه صداتون شنیده شه باید داد بزنین در اشتباهید. قدرتی که در صدای آروم هست در فریاد نیس. نجواها معمولا توجه بیشتری به خودشون جلب می کنن. اگه آروم و با صدای نرم صحبت کنین، بقیه مجبور می شن واسه شنیدن حرف تون سکوت کنن. البته توجه داشته باشین نباید اون قدر آروم صحبت کنین که بقیه به زور صداتون رو . رسا بودن کلام در عین آرامش اهمیت زیادی داره.

چیجوری در محیط کار حرف مون رو به گوش بقیه برسانیم؟ آموزشی

۷. بیشتر گوش بدین

هنر گوش دادن تقریبا رو به زواله. خیلی از ما اون قدر درگیر رساندن صدامون به گوش بقیه هستیم که فراموش می کنیم کمی سکوت کنیم و اونا چه میگن. کمی هم به حرفای بقیه گوش بدین و ببینین چیجوری واکنش نشون میدن. به همون اندازه که صحبت می کنین به حرف بقیه گوش بدین.

۸. به زبون بدن تون توجه کنین

چیجوری در محیط کار حرف مون رو به گوش بقیه برسانیم؟ آموزشی

زبون بدن شما مثل کلمات تون و شاید حتی بهتر از اون میتونه منظورتان رو برسونه. به حرکات بدن تون دقت کنین. صاف بایستید یا بشینین، دست به سینه نایستید و به چشمان بقیه نگاه کنین. از تکنیکِ دستای باز استفاده کنین و بی قراری و نگرانی رو از خود دور کنین. با این کار هم بااعتمادبه نفس جلوه می کنین و هم تصویر مثبتی از خود ارائه میدید. از زبون بدن فردی که در حال صحبت با اون هستین الگوبرداری کنین. این کار می تونه یه جور اعتماد در مخاطب به وجود آورد. البته نباید این کار رو طوری بکنین که غیرطبیعی به نظر برسه و اون بفهمد دارین آینه وار حرکاتش رو تقلید می کنین.

۹. به زمان بندی توجه داشته باشین

اینکه چه زمانی ایده تون رو ارائه می کنین بسیار مهمه. صبحِ اولین روز هفته، درست قبل از ناهار یا پایان روزِ کاری معمولا زمان خوبی واسه معرفی ایده نیستن. هر محیط کاری در بعضی از ساعاتِ روز بسیار شلوغ و بعضی وقتا بسیار خلوت و ساکته. ساعات خلوتِ محیط کار واسه معرفی ایده بسیار مناسب هستن. سعی کنین از این امتیاز واسه طرح ایده تون استفاده کنین.

۱۰. به خودتون اعتماد داشته باشین

این مورد از همه مهم تره. هر چه بیشتر خودتون رو باور داشته باشین، هنگام معرفی ایده تون اعتمادبه نفس بیشتری نشون میدید. فکر نکنین بقیه متوجه نمی شن؛ وقتی صحبت می کنین اعتمادبه نفس تون رو در صداتون می شنون و اونو در زبون بدن تون می بینن. اگه فکر کنین عصبی هستین، واقعا این حالت به شما دست می ده. واسه جنگ با این حالت، فقط چند لحظه در موضع قدرت بایستید. از دید روان شناختی این کار شما رو در چارچوب ذهنی درست قرار می ده، به شما کمک می کنه ذهن تون رو آروم کنین و تمرکزتان رو دوباره به دست بیارین.




دسته‌ها: آموزشی