آدم موجودی اجتماعیه و باید با دور و بریا خود رابطه داشته باشه تا ازطریق تعاملات و روابط اجتماعی، نیازای مادی و عاطفی خود رو برطرف کنه. روابط موجود در محیط کار هم از این قانون مستثنی نیس و فردی که با همکاران خود روابطی قوی و گسترده برقرار کرده، بهتر می تونه درجهت رشد و پیشرفت حرکت کنه و وظایف خود رو به شکلی مطلوب بکنه. ولی ازسوی دیگر، زیاده روی در ایجاد رابطه با همکاران هم مثل زیاده روی در هر کار دیگری زیان آوره. پس ما باید بدونیم که چیجوری می تونیم با همکاران خود رابطه مفید و سازنده ای برقرار کنیم که به رشد و موفقیت شغلی و حرفه ای ما کمک کنه. درادامه، به ۵ عادت ساده اشاره می کنیم که توجه به اونا به شما کمک می کنه روابط کاری بسیار خوبی رو ایجاد و حفظ کنین، بدون اینکه مجبور باشین با تک تک افراد در محل کار خود رابطه ای صمیمی برقرار کنین.

 

واسه تموم افرادی که کارکردن در محیطای اداری رو تجربه کردن، دو مسئله بسیار روشنه. از طرفی بسیار مهمه که در محل کار خود دوستانی داشته باشین. چون این روابط، ازجمله مهم ترین عوامل تأثیرگذار بر رضایت شغلی کارکنان هستن و همیشه داشتن دوستی که در زمان روبرو شدن با سختیا و مشکلات کاری بتونیم با اون مشورت کنیم و از اون کمک بخوایم، بسیار مفیده. ولی مسئله روشن دیگر اینه که درگیرشدن در روابط اجتماعی بیش ازحد در محل کار هم موجب می شه که نتونیم کارای زیادی انجام بدیم. درواقع یکی از مهم ترین دلایل کاهش بهره وری (دست کم در سطح فردی)، حواس پرتیای به دلیل حضور همکاران در نزدیکی و نزدیکی فرده.

چیجوری در محیط کار با بقیه رابطه برقرار کنیم؟ آموزشی

ولی شما نمی تونین از ایجاد روابطی قوی با همکاران که موجب افزایش بهره وری کوتاه مدت شما می شه، صرف نظر کنین. بدون وجود روابط کاری محکم، احتمال کمی هست که کسی حاضر شه واسه کمک به کل تیم، بیشتر از وظایف و تکالیفی که واسه اون تعیین شده سعی کنه. ضمنا درصورت نبود این روابط صمیمی احتمال بیشتری هست که در بین کارکنان، درگیریا و اختلاف نظرهایی به وجود بیاد. تنها راه رسیدن به تعادل، ایجاد روابطی خوب به شکلی هدفمند و آگاهانهه.

ولی رسیدن به تعادل، دقیقا چه معنایی داره؟ یعنی شما مجبور نیستین با تموم افراد در محل کار خود دوست باشین، البته تازمانی که با تعهد به ۵ روش هوشمندانه ی زیر، روابطی رو که با همکاران تون برقرار کردین، در بلندمدت حفظ کنین.

۱. تشکر و سپاسگزاری خود رو بگید

درصورتی که حجم خیلی بالایی از ایمیلا رو دریافت می کنین، مجبور نیستین به تک تک این پیاما (حتی فقط با یک تشکر ساده) جواب بدین. جواب دادن به تموم ایمیلا اجباری نیس و حتی می تونه آزاردهنده باشه. ولی اگه همکار شما کارایی بیشتر از وظایفی رو که در پروژه ای بهش محول شده انجام داده یا در انجام وظیفه ای، کارکرد بسیار خوبی داشته، چند ثانیه زمان گذاشتن و سپاسگزاری از سعیای اون تأثیر خیلی زیادی داره. واسه سپاسگزاری می تونین پیامی ساده ارسال کنین و در اون، رو راست از سعیا و زحمات اون سپاسگزاری کنین و کارکرد اونو تشویق کنین. مثلا می تونین بگید: «واسه کارای مهمی که در این پروژه انجام دادین از شما ممنونم. نتیجه پروژه عالی شده!» همین پیام ساده موجب می شه که همکاران شما درمورد سعیایی که انجام دادن، احساس بسیار خوبی پیدا کنن و دیگر حس نخوان کرد که از اونا تشکر نمی شه و کسی ارزش کاراشون رو نمی دونه.

تشکر و سپاسگزاری خود رو به شکل حضوری هم بگید. در جلساتی دونفره یا حتی در دیداری کوتاه و غیررسمی، مثلا در بیرون آشپزخانه ی اداره هم می تونین از همکار خود واسه کارایی که خوب انجام داده، سپاسگزاری کنین. اگه فردی ایده ای هوشمندانه رو در جلسه مطرح می کنه، فقط با گفتن جمله ای مثل «به نکته خوبی اشاره کردین، از پیشنهاد ی شما ممنونم.» از اون تشکر کنین. این کار بسیار ساده و با این وجود بسیار تأثیرگذاره.

۲. واسه ملاقات با اونا زمانی رو اختصاص بدین

چیجوری در محیط کار با بقیه رابطه برقرار کنیم؟ آموزشی

بعضی وقتا نمی تونین به برنامه ها و زمان بندیای خود پایبند باشین و وسوسه میشید که برنامه ملاقاتا، به ویژه ملاقاتای مربوط به دریافت گزارشای مستقیم رو تغییر بدین. ولی وقتی مرتبا ملاقاتا با همکاران خود رو به تعویق میندازین، با این کار به طور غیرمستقیم به اونا می گین که ملاقات رودررو با اونا واسه شما اهمیتی نداره. درنتیجه وقتی کار مهمی واسه شما پیش میاد و باید از اونا بخواهید که ساعات بیشتری واسه انجام اون کار کنن، ممکنه ذهن اونا به این طرف برود که: «تو درطول سه هفته پیش، نیم ساعت واسه ملاقات با من وقت نگذاشتی و حالا توقع داری که واسه کمک به تو، روز تعطیل هم سرکار بیام و کار کنم؟»

البته عکس این حالت هم صادقه. اگه همیشه روی افرادی که واسه شما کار می کنن سرمایه گذاری کنین و با اونا ملاقاتایی رودررو داشته باشین و با رفتارها و اقدامات خود به اونا نشون بدین که واسه شما مهم هستن، وقتی از اونا می خواید که کاری بالاتر از وظایف اصلی خود رو بکنن، احتمال بیشتری هست که به شما جواب بدن: «حتما، خوشحال میشم این کار رو واسه شما انجام دهم.» وقت گذاشتن و توجه به همکاران و ملاقات با اونا واسه دریافت گزارشای مستقیم، به معنی ایجاد ارتباطی صمیمی و نزدیک با اونا نیس، ولی روش بسیار خوبیه که ازطریق اون می تونین به اونا نشون بدین که واسه شما مهم هستن و می تونن به شما تکیه کنن.

این مطلب رو هم توصیه می کنم بخونین:   چیجوری خوش عکس باشیم؟ 

۳. واسه کمک رسانی آماده باشین

واسه همه بعضی وقتا پیش میاد که در محل کار احساس کنن ضعیف هستن و احتیاج به کمک دارن؛ مثلا در شروع پروژه ای جدید، وقتی طرح پروژه واسه اونا ناآشناست و باید تعریف شه، یا زمانی که در میونه ی راه مشکلی جدی پیش میاد یا وقتی در مراحل انتهایی پروژه با مشکلی روبرو می شن. در هر کدوم از این شرایط سعی کنین از این لحظات حساس و سخت پیش اومده واسه همکاران خود آشنایی و به اونا کمک کنین.

شما باید پیش بینی کنین که چه زمانی وظیفه یا پروژه ای که همکاران شما مشغول کار روی اون هستن، ممکنه که به مشکل بربخورد و هرزمان که می تونین به اونا پیشنهاد کمک بدین. دوستی با همکاران، تنها راه باخبر شدن از زمانای بروز این مشکلات نیس. شما مجبور نیستین که هر روز با اونا صحبت کنین تا فهمیده باشین چه زمانی می تونن کارای خود رو خوب بکنن. فقط کافیه که به روند انجام کارای خود و طرحای بزرگی که کل گروه یا واحد شما انجام می ده توجه داشته باشین و از اون به عنوان مبنایی واسه آگاهی یافتن از مشکلات همکاران خود و کمک به اونا استفاده کنین. مثلا می تونین با برگزاری یک جلسه ی طوفان فکری ساده یا کارکردن روی دسته اسلایدهایی که همکار شما مشغول کار روی اینه، پیش از اینکه اون مشکل خود رو مطرح کنه، بهش کمک کنین. در این حالت هم فقط ارسال ایمیلی کوتاه کافیه:

سلام [نام فرد دلخواه]،

من می دونم که [موقعیت سخت مربوط] اتفاق افتاده. خوشحال میشم که درخصوص این موضوع ملاقاتی با شما داشته باشم، البته اگه فرصت اونو داشته باشین. اگه هم نمی تونین مسئله ای نیس. فقط می خواستم بدونین که اگه به کمکی احتیاجی داشته باشین، می تونین به من مراجعه کنین.

۴. رویدادهای مهم رو به یاد داشته باشین

مردم دوست دارن مورد توجه قرار بگیرن و فراموش نشن. یکی از کارای ساده ای که می تونین انجام بدین، علامت زدن تاریخ تولد همکاران تون روی تقویمه. اگه اونا واسه شما کار می کنن یا نقش مهمی در محل کار دارن، بهتره که کارت هدیه یا هدیه ای رو واسه روز تولد اونا تهیه کنین و یک هفته پیش از تاریخ تولد اونا رو در تقویم خود علامت بزنین تا فرصت کافی واسه تهیه ی هدیه داشته باشین. همین کار رو واسه سالگردهای کاری هم انجام بدین تا به همکاران تون بگید زمانی رو که به شرکت وارد یا واسه اولین بار به گروه شما ملحق شدن، گرامی می دارین.

۵. با تموم وجود به حرف هاشون گوش کنین

چیجوری در محیط کار با بقیه رابطه برقرار کنیم؟ آموزشی

وقتی زمانی رو با فردی می گذرونین، با تموم وجود اونجا حضور داشته باشین، حتی اگه فقط تعاملی ۹۰ ثانیه ای با اون دارین. درصورت امکان، وقتی با بقیه صحبت می کنین، تلفن یا رایانه ی خود رو کنار بذارین. به حرفای اون گوش بدین و ازنظر احساسی هوشمند باشین و احساس اونو درک کنین. با طرف مقابل خود رابطه چشمی داشته باشین و به شکل کلامی یا غیرکلامی بهش نشون بدین که از صحبت با اون خوشحال هستین. اگه در وسط انجام کاری هستین و یکی از همکاران تون به سر میز کار شما میاد، رفتار ناشایستی نداشته باشین و با اون صحبت کنین و با این وجود ناراحتی خود رو از اینکه کار شما رو متوقف کرده، نشون بدین. از اون بپرسید که می تونین به محض تموم شدن کارتون باهم صحبت کنین و درصورت موافقت اونم، حتما پس از تموم شدن کارتون به سراغ اون برید و با اون صحبت کنین.

زمان محدوده و باید بادقت درمورد چگونگی استفاده از اون تصمیم گیری کنین. درسته که همیشه به ایجاد روابط صمیمی با همکاران خود احتیاج دارین، ولی نمی تونین بهترین دوست همه باشین. با اجرای ۵ راه حل مطرح شده اینجا، خیلی راحت می تونین داشتن رفتار و کارکرد عاقلانه رو به عادت همیشگی خود تبدیل کنین. انجام این کارا به زمان کمی احتیاج داره، ولی واسه ایجاد روابطی قوی با همکاران تون لازمن؛ روابطی که موجب می شه همه شما درکنارهم رشد و پیشرفت کنین.



در هر گفتگو ای جواب بله بگیرین، گفتگو بر سر حقوق بیشتر، معاملات بزرگ و حتی یک کار روزمره


دسته‌ها: آموزشی