سال جدید هم شروع شده. از شنبه شروع می کنم یا از سال جدید شروع می کنم هم در کار نیس. الان دقیقا در همون نقطه ای وایس تاده ایم که باید شروع کنیم، تغییر بدیم و اصلاح شیم. حالا باید سال جدید رو به فال خوب بگیریم و یکی از مهم ترین ابعاد زندگی، یعنی کیفیت کار کردن و شغل مون رو تغییر بدیم. اگه شرایط مرتبه که خدا رو شکر و وگرنه، بیایید شروع کنیم به بررسی محل کارمون و از خود بپرسیم که چیجوری در محل کار موفق باشیم. واسه موفق شدن در محیط کار باید مهارت هامون رو افزایش بدیم، وقت شناس باشیم و در یک کلام حرفه ای رفتار کنیم. افرادی که در محل کار خود موفق هستن، ترفیع می گیرن و اضافه حقوق دارن، از آسمان نیامده ان، اونا هم بشری هستن مثل ما که تنها با دقت و همت، پلهای موفقیت رو طی کردن. پس با ما همراه باشین تا با استفاده از پیشنهادای کارشناسان یاد بگیریم که چیجوری در محل کار موفق باشیم. افراد موفق در محل کار موارد زیر رو رعایت می کنن.

 

۱. کسب مهارتای جدید

افراد موفق همیشه در جست وجوی کسب مهارتای جدید و جانبی هستن. منظور از جانبی مهارت هاییه که شاید فعلا خیلی با کارشون در رابطه نباشه، اما واسه پستا و مشاغل آینده حتما به کار خواهند اومد. ممکنه شغل فعلی شما به بعضی مهارت ها احتیاج نداشته باشه اما با یادگیری دوره های آموزشی جدید در موردای دیگر، فرصت خود رو واسه رشد و ترفیع بالاتر می برین. هرچه تواناییاتون بیشتر باشه، روی شما بیشتر حساب می کنن.

۲. اعلام نظر با صدای بلند

در جلسات بزرگ، با حضور تموم مسئولین و مدیران معمولا صحبت کردن کمی سخته اما در گوشه ای آروم نشستن به معنای از بین بردن بزرگ ترین فرصت رابطه و معرفیه. در اینجور نشستایی خود رو نشون بدین، نه اینکه بیخودی خود رو جلو بندازین و نخود هر آشی بشین و خود رو از چشم بندازین، نه؛ شما باید به شکلی متین و موقر خود رو در گفت و گوها شرکت بدین و اگه نظر زیادی دارین اونو بگید و خجالت نکشید؛ یا اگه کسی صحبتی می کنه که با اون موافقید، اونو تأیید کنین. همه این اعلام نظرها رو با صدایی رسا و اعتماد به نفس بکنین.

۳. متناسب لباس پوشیدن

کسائی که در محل کار موفق عمل میکنن، چشم اندازه های درستی از آینده دارن و با هدف گذاری، جایگاه آینده خود رو طوری ترسیم می کنن که گویی در اون قرار گرفتن. مثلا برابر موقعیت شغلی ای که آرزو دارن لباس می پوشند، با بقیه رفت و اومد می کنن و راه و روش کاری شون رو متناسب با شغل ایده آل شون طراحی می کنن.

۴. آشنایی با مدیران ارشد و رؤسا

عبارتی کودکانه هست که می گه: «تو دوست داری با دوست من که دوست داره با دوست تو دوست بشه دوست بشی»، جون کلام در این عبارت به اهمیت ارتباطات می پردازه. این جمله نمونه کلید پیروزی در سازمانا و اداراته. ارتباطات اثر شگفت انگیزی بر رشد و پیشرفت شما داره. اگه رئیس رئیس تون از وجود فردی چون شما باخبر نباشه، فرصت رسیدن به ترفیع و امتیازات و… بی معنی هستش. با همه ارتباطی مفید برقرار کنین. باید شناخته شید تا در موقع ضرورت از شما استفاده شه.

۵. نحوه ی برخورد با مدیران ارشد

اگه تا الان در جلسات هیئت مدیره و … شرکت کرده باشین، حتما متوجه برخورد متفاوت اونا با بقیه و مسائل شدین. اگه دوست دارین روزی در جایگاه اونا قرار بگیرین، باید نحوه ی گفتگو کردن و رفت و اومد اونا رو یاد بگیرین.

۶. کنترل هیجان و فرصت طلبی مناسب

چیجوری در محل کار موفق باشیم؟ آموزشی

خیلی از افراد در روبرو شدن با مدیران ارشد و مقامات بالاتر در محیط شغلی دست و پاشون رو گم می کنن و قادر نیستن تا اضطراب شون رو کنترل کنن. فرض کنین به طور اتفاقی با مدیرعامل شرکت در آسانسور قرار می گیرین، هول میشید و به تته پته می افتین یا برعکس با استفاده از این فرصت خود رو معرفی می کنین و وجهه ی مناسب و مناسبی از خود نشون میدید؟ همیشه خود رو واسه اینجور موقعیتایی آماده کنین و از هیچی و هیچکی نترسین.

۷. داوطلب شدن

افراد موفق در برابر رقابتا جا نمی زنن. وقتی شرکت یا یکی از پروژه ها با بحران روبه رو می شه و البته کمی سختی و رقابت پیش میاد، دواطلب بشین، نهراسید، پا پیش بذارین و اقدام کنین. شونِه بالا انداختن و فرار کار ترسوهاست. پیروزی با سعی و همت به دست میاد.

۸. استفاده از فرصتای رهبری

افراد موفق همیشه آماده ی کمک کردن به بقیه هستن و از فرصتای مدیریت و رهبری بیشترین استفاده رو می برن. وقتی پای آموزش و حمایت تازه واردین به بین بیاد، خیلی سریع داوطلب می شن و در موقعیتای این چنینی تسلط و قدرت فرماندهی خود رو به رخ مدیران شون میکشن.

۹. تقویت ارتباطات

اگه دوست دارین در محیط کار موفق باشین، باید وجهه ی خوبی در بین همه کارکنان از خود نشون بدین. منظور از کارکنان یعنی همه اعضا و افراد محیط کار از دربان و پذیرش گرفته تا افراد در پستای بالاتر. به همه سلام کنین، رفت و اومد کنین و دوست بشین.

۱۰. توجه کردن به بقیه

گوش کردن هنریه که رهبران بزرگ از اون باخبرند. اگه می خواید مهم و تأثیرگذار باشین و روزی رهبری گروهی از افراد رو برعهده بگیرین، باید بتونین به شکلی مؤثر به بقیه توجه نشون بدین و به حرف هاشون گوش کنین. توجه به افراد، به اونا انرژی و انگیزه می بخشه و نشون می ده که واسه شما مهم هستن. یکی از جوابایی که واسه سوال چیجوری در محل کار موفق باشیم، در دسترسه، گوش کردن و توجه به دیگرونه.

۱۱. حرفه ای ماندن

واسه موفق بودن باید حرفه ای بود. فرض کنین مدیری دارین که مرتبا پشت سر کارمندان بدگویی می کنه، نامها و پیاما رو دیر جواب می ده و قرارهای ملاقات رو فراموش می کنه. نظر شما چیه؟ اینجور فردی لایق مدیریته؟ شک نداشته باشین نه. پس شمام اگه رؤیای مدیریت رو تو سرشونه، باید واسه حرفه ای شدن سعی کنین و حرفه ای بودن رو در تموم ابعاد شغلی خود رعایت کنین.

۱۲. اهمیت وقت شناسی

وقت شناس باشین، به موقع حضور پیدا کنین. مثلا در جلسات یا کنفرانسا به موقع حاضر بشین تا طبیعتا صندلی بهتری نصیب تون بشه. اگه دیر برسین باید جایی اون عقبا بشینین و این یعنی دوری از موقعیتی که نشون می ده شما منظم و با انگیزه هستین.

۱۳. فکر کردن مثل مدیران

مدیران تفکری راهبردی دارن. اونا میدونن که باید چه کنن و برنامه ای مشخص واسه اقدامات خود دارن. کارکنان عادی منتظر فرمون مقامات بالاتر می شینن. شما باید به عنوان یک مدیر، بقیه رو هدایت کنین و بالاتر از نیازای فعلی و حل مشکلات الان فکر کنین. کسائی که در محل کار موفق هستن تفکر راهبردی دارن و مثل مدیران فکر می کنن.

۱۴. ثبت موفقیتا

حتی اگه رئیس تون از کارکرد شما خیلی راضی باشه، تموم موفقیتاتون رو در یاد نداره. پس همیشه نتایج کارکرد خود رو ثبت و نگهداری کنین. مثلا مدرکی مربوط به رضایت ارباب مراجعه و مشتری، آمار فروش و موفقیت در پروژه ها واسه خود نگه دارین.

۱۵. بیان موفقیتا

چیجوری در محل کار موفق باشیم؟ آموزشی    ثبت موفقیتا کافی نیس. شما باید بتونین که اونا رو به بقیه هم نشون بدین و کارکرد مثبت خود رو ثابت کنین. این کار به معنای خود عزیز کردن پیش مدیر و… یا پز دادن بیهوده نیس. با استفاده از فرصتای منطقی باید نشون بدین که لایق هستین تا بقیه روی شما حساب کنن.

۱۶. تمرکز بر اهداف

فقط روی مسئولیتا تمرکز نکنیدو درباره موفقیتا هم واسه رسیدن به اهداف، کمی گزارش بدین. مثلا اگه گفتگو ی شما در فروش هفته گذشته تأثیرگذار بوده و موجب افزایش ده درصدی در فروش شده، در گزارش کارکرد خود این موضوع رو قید کنین.

۱۷. توجه به ترفیع و موفقیت بقیه

هر شرکت و سازمانی الگوی متفاوتی واسه ترفیع و ارتقای کارکنان خود داره. اما با نگاه کردن به وضعیت همکاران تون می فهمین که چه مسیرها و روشایی واسه طی پلهای موفقیت لازمه. اقدامات، عادات و دستاوردهای افراد موفق رو بررسی کنین تا الگوی خوبی واسه پیشرفت خود پیدا کنین.

۱۸. مقایسه نکردن

هیچ وقت خود رو با بقیه مقایسه نکنین. افکار و ادراکات هر فرد از دریچه ی ذهنی خودش نتایج مختلفی داره و همه اینا وضعیتای متفاوتی واسه هر فرد رقم میزنن. خود رو با بقیه مقایسه نکنین. فقط با خودتون رقابت کنین. گذروندن راه آقای ایکس و خانوم ایگرگ حتما واسه شما مناسب نمیشه. خودتون باشین و سعی کنین تا به موفقیت برسین.

۱۹. اهل عمل بودن

در بیشتر سازمانا امکان ملحق شدن به گروه هایی خارج از بخش ی توضیح شغل شما هست. مثلا ممکنه شرکت در صدد انتخاب نمایندگانی از هر بخش واسه و روابط عمومی باشه؛ در این مواقع حتما در صحنه حضور پیدا کنین. اهل عمل باشین، کنار نکشید. داوطلب بشین و از شکوفا کردن استعدادهای جور واجور خود لذت ببرین.

۲۰. توجه به واکنشا

به واکنشای بقیه توجه کنین. توجه کردن نه به این معنا که هر چیزی رو به خود بگیرین و همیشه به دنبال جدا سازی و بررسی روابط خود با بقیه در رفتارتون باشین. ناراحت نباشید اما محیط رو آزمایش کنین.

۲۱. حل مسائل و مشکلات

انتقاد کردن کار ساده ایه. همه می تونن ایراد بگیرن و طرح مسئله کنن. اما کسی که راه حلی در آستین داره و توانایی پیدا کردن راه حل رو داراس، فرد موفقیه که جدا از اینکه نشون دادن توانایی هاش، میزان اهمیتی رو که واسه کارش قائله، به بقیه نشون می ده.

این مطلب رو هم توصیه می کنم بخونین:   چیجوری در محیط کار حرف مون رو به گوش بقیه برسانیم؟

۲۲. شناسایی موفق نبودنا

حتی اگه در سازمان یا شرکت شما مشکل بزرگی هم وجود نداشته باشه، کارایی وجود دارن که میشه اونا رو درست تر و بهتر انجام داد. سعی کنین فردی باشین که به رفع این مشکلا کمک می کنه. فردی که وظیفه اش رو کامل انجام می ده و سعی می کنه تا در رفع نواقص به بقیه هم کمک کنه.

۲۳. پرهیز از غیبت و بدگویی

به عنوان کارمندی مسئول باید نسبت به مشکلات و مسائل سازمان حساس و دلسوز باشین. اما در فرصتای استراحت یا خارج از زمانای کاری اصلا از مشکلات، به ویژه مقصرین وضعیت و مشکلات خود با بقیه صحبت نکنین. در یک کلام، از غیبت کردن و بدگویی دوری کنین. این کار وجهه ی شما رو دلسوز نشون نمی ده و شما رو بی اعتبار و دو بهم زن معرفی می کنه.

۲۴. آشنایی با قوانین نانوشته

در محیط کار حواس تون رو جمع کنین. باید بدونین گروه های غیر رسمیِ بوجود اومده در سازمان، از چه افرادی تشکیل شده. چه کسائی رابطه بهتری با مدیرعامل دارن و محیط دور رو بشناسین.

۲۵. بزرگ اندیشیدن

مدیران ارشد جدا از اینکه شناخت دقیق وضعیت شرکت و سازمان خود، محیط کسب وکار رو هم خوب رصد می کنن. اونا از وضعیت کلان اقتصاد و کار و کاسبی خودشون آگاه هستن. واسه اینکه موفق باشین باید کلان فکر کنین. اطلاعات خود رو نسبت به شغل و شرکت تون به روز و کامل نگه دارین. در این صورت می تونین قدم به قدم به اهداف مطلوب خود برسین.

۲۶. همه فن حریف بودن

طبیعیه که شما در مورد تموم شغلا و پستای سازمان مطلع نیستین. اما سعی کنین مطلع باشین، مثلا وقتی رو واسه شناخت واحدهای مختلفی چون منابع انسانی، امور مالی، زنجیره تأمین و … اختصاص بدین.

۲۷. تعهد به یادگیری

در سخنرانیای جور واجور شرکت کنین. دوره های آموزشی ببینین. یعنی همیشه سعی کنین و یاد بگیرین. یاد بگیرین و مهارتای خود رو زیاد کنین. باسواد و پرتلاش باشین، شک نداشته باشین نتیجه می گیرین.

۲۸. مثبت اندیشی

مهم نیس که چقدر کار روی سر شما ریخته و چقدر درگیر پروژه ای سخت هستین، اگه این فشارها شما رو اخمو و بدخلق کنن، واکنش هاتون تو ذهن بقیه موندگار می شه و کم کم با ویژگیایی مثل بدخلق، اخمو و … برچسب می خورید. همیشه مثبت بمونین، لبخند بزنین و بذارین بقیه روی شما به عنوان فردی توانا و مثبت حساب کنن.

۲۹. اجتماعی بودن

شاید مساوی به نظر نرسه اما مدیران به کارمندانی ترفیع میدن که اوقات خوشی رو با اونا کذرونده باشن و از رفت و اومد با اونا لذت برده باشن. واسه اینکه فردی خوش مشرب باشین باید ساعاتی رو واسه استراحت و استراحت در نظر بگیرین تا ترو تازه و با انرژی باشین.

۳۰. اهمیت زبون بدن

بیشتر از ۹۳درصد از ارتباطات ما از راه زبون بدن شکل میگیره. واسه اینکه موقع صحبت کردن مسلط و مثل یک رهبر به نظر برسین باید صاف بایستید، کمی پاها رو باز کنین، شونه ها رو مایل به عقب و صاف نگه دارین، در صحبت کردن از دستان تون کمک بگیرین یا اگه نشسته اید صاف بشینین و با دستانی باز تسلط و اعتماد به نفس خود رو نشون بدین.

۳۱. نفوذ کلام

افراد باهوش پر از ایده و نظر هستن اما افراد موفق، جدا از اینکه این ویژگی توانایی مجاب کردن بقیه رو هم دارن. اونا میدونن که چیجوری باید نظر خود رو مطرح کنن و ایده های خود رو به بقیه بقبولانند. سعی کنین تأثیرگذار باشین. کلام تون باید نافذ باشه تا بقیه اونو قبول کنن.

۳۲. کنار اومدن با فشار کاری

ذهن خود رو با پذیرش رقابتای جور واجور، آماده ی رو یا رویی با فشارهای کاری احتمالی کنین. از کنج آسایش خود خارج بشین. تواناییای خود رو با پذیرش مسئولیتای جدید به رقابت بکشین. با این تمرینا ورزیده میشید و در زمانی که واقعا کارتون سنگین می شه، ضعیف نمی مانید.

۳۳. حفظ آرامش و خونسردی

چیجوری در محل کار موفق باشیم؟ آموزشی

مدیران واسه پیشرفت دادن کارکنان خود رفتار اونا رو در شرایط سخت و آزمونای کاری آزمایش میزنن. اگه دچار اضطراب و سرگردانی بشین، از این آزمونا سربلند بیرون نخواهید اومد. سعی کنین خونسردی و آرامش رو در تموم امور حفظ کنین و نذارین مدیر ارشد شما حس کنه که از عهده ی انجام این حجم از کارای سنگین بر نمی آیید.

۳۴. پرهیز از عذرخواهیای بی مورد

رعایت ادب خیلی مهمه. اگه اشتباه می کنین حتما باید عذرخواهی کنین، ولی زیاده روی نکنین. عذرخواهی بیشتر از حد و خاکساریِ بزرگ نمایی شده، عزّت و اعتماد به نفس شما رو خدشه دار می کنه. بقیه روی کسی که خود رو بیهوده کوچیک می کنه حساب نمی کنن.

۳۵. کشف فرصتا

چیجوری در محل کار موفق باشیم؟ آموزشی

همونجوریکه قبلا هم اشاره شد، داوطلب بشین، خود رو به رقابت بکشین و از کنج آسایش تون خارج بشین. به دنبال فرصتا باشین. پیدا کردن و رسیدن به فرصتا یک مسئله و استفاده ی درست از اونا مسئله ای دیگر. وقتی به فرصتای مناسب رسیدید، آخر سعی تون رو واسه موفقیت به کار بگیرین و فرصتای به دست اومده رو نسوزونین. پیشرفت کنین و رو به جلو برید.

۳۶. پرهیز از کمال گرایی

هیچی و هیچکی کامل نیس. کمال گرایی تنها وسواس شما رو در انجام کارا بیشتر می کنه و انرژی تون رو کم می کنه. سعی کنین کارای جدیدی امتحان کنین، یاد بگیرین و پیشرفت کنین. قبول کنین که در راه تکامل و پیشرفت وجود شکست و کمی پرهیز ناپذیره.

۳۷. قبول اشتباهات

افراد موفق مسئولیت کاری رو که انجام دادن، بر عهده می گیرن. اگه اشتباهی انجام دهنده بشن، اعتراف می کنن و پای اون وای میستن. اونا سعی می کنن تا اشتباهات شون رو تکرار نکنن.

۳۸. جنگ با ترسا

وقتی به شما فرصت جدیدی در مورد ی شغلی پیشنهاد می شه، شرایط کاری جدید رو خوب بررسی کنین. تواناییا و مسئولیتای جدید خود رو سبک و سنگین کنین و اگه این فرصت مناسب و ناب بود اونو قبول کنین. هیچ وقت نذارین ترسا باعث بشن تا فرصتای رشد رو از دست بدین.

۳۹. کمک گرفتن از بقیه

کمک خواستن از بقیه نشونه ضعف نیس، بلکه کمک گرفتن از بقیه و پرسیدن چیزایی که نمی دونیم، نشونه خرد و قدرت ماست. هیچکی به تنهایی و بدون کمک گرفتن از بقیه موفق نمیشه.

۴۰. هنر نه گفتن

به مسئولیتای مهم خود پایبند باشین اما فراموش نکنین که با یک دست نمیشه چند هندوانه برداشت. اگه به همه چیز بله بگید، هیچ کاری رو به درستی انجام نخواهید داد. اولویت بندی داشته باشین به خود جرئت نه گفتن بدین. هر درخواستی رو قبول نکنین و مطمئن شید که مسئولیتای قبلی رو تموم و کمال انجام دادین و بعد وظایف جدید رو مسئول شید.

۴۱. اندیشیدن به کار و حرفه

همیشه به شغل خود از بیرون نگاه کنین. ببینین کجای کار قرار گرفتین. شغل شما همون چیزیه که آرزو داشتین؟ همه چیز رو به راه؟ بایستید و به گذشته نگاه کنین و ببینین کجای کار هستین. با بررسی وضعیت فعلی و خواستهای خود می تونین تصمیمات هوشمندانه تری واسه کار و حرفه ی خود بگیرین.

۴۲. بررسی نقاط ضعف و قوت

افراد موفق نقاط ضعف و قوت خود رو خوب می شناسن. اونا از شرایط شرکت هم خوب باخبرند و میدونن که افزایش حقوقا، ترفیع و… چه مراحلی داره و متناسب با نقاط قوت خود شرایط کاری و اقدامات لازم رو واسه رشد پیش می برن.

۴۳ .وظیفه شناسی

واسه افراد موفق مهم نیس که چه وظیفه ای بر عهده دارن. اونا سعی می کنن هر کاری رو که عهده دارش هستن، به بهترین روش بکننن. از کوچیک ترین کارا بگیرین تا وظایف سنگین، همه و همه تحت نظارت دقیق و برنامه ریزی آنهاست. اونا می کوشند تا همیشه بهترین نسخه از خود رو نشون بدن.

چیجوری در محل کار موفق باشیم؟ آموزشی

۴۴. علاقه مندی به شغل

افراد موفق کاری رو انجام میدن که دوست دارن. وقتی به کاری علاقه مند نباشیم چیجوری می تونیم در محل کار موفق باشیم. علاقه موتور محرک سعی و انگیزه.

۴۵. بیان مطالبات

اگه احساس می کنین در جایگاهی هستین که وقت ترفیع و تغییر پست و شغل تون فرا رسیده، مطالبه و خواسته ی خود رو بگید. می تونین این خواسته رو این طور با مدیر خود در بین بذارین: «من واقعا دوست دارم که به سطوح بالاتر برسم و احساس می کنم واسه مقابله با رقابتا کم و بیش آماده هستم. واسه رسیدن به این خواسته باید چه کنم و چه مراحلی رو طی کنم؟»

۴۶. قانع نبودن

چیجوری در محل کار موفق باشیم؟ آموزشی

افراد موفق هیچ وقت قانع نمی شن. با ترفیع گرفتن به منتهای آرزوهای خود نمی رسن و همیشه به دنبال رشد هستن. اونا واسه پیشرفت نقطه پایانی در سر ندارن.

۴۷. در جریان بودن

افراد موفق از اخبار و وقایع روز آگاه هستن و مقالات مفید سایتا و روزنامهای خوب رو در مورد ی پیشرفت فردی، عادات موفقیت و…پیگیری می کنن. مثلا با سر زدن به سایتی مثل «چه جوری»، جدا از اینکه اینکه قدم بر دیدگان ما می ذارین، می تونین از مجموعه مقالات ما در مورد رشد و پیشرفت فردی در مورد شغلی و… استفاده کنین. موفق و پیروز باشین.

منبع : themuse.com


دسته‌ها: آموزشی