تحقیقات نشون داده که حدود یک سوم سود شرکتا و سازمانا از عرضه اجناس جدید به دست اومده. از طرف دیگه، خیلی از اجناس جدید شکست می خورن و پس هزینه های زیادی واسه شرکتا به وجود میارن. از اونجا که رفتار مصرف کننده، یک عامل کامل در شکست یا موفقیت یک کسب وکاره؛ درکِ اون واسه شرکتای تجاری از اهمیت زیادی برخورداره. در این مقاله می خونیم که چیجوری می تونیم در رفتار مصرف کننده تغییر بسازیم.

 

چیجوری در رفتار مصرف کننده تغییر بسازیم آموزشی

ورود موفق یک محصول جدید به بازار، لازمه توجه به اجرای درست مراحل معرفی محصوله. واسه خیلی از کسب وکارای نوپا، بزرگ ترین رقابت، دووم آوردن درعرصه ی تنگِ رقابته. کسائی در این میدون پیروز هستن که متفاوت باشن و روشای جدا به کار برند.

از اونجا که در آخر، تصمیم مصرف کننده باعث موفقیت بعضی و شکست یه سریای دیگه می شه، شرکتا، رستورانا، مغازه های خرده فروشی، ارائه دهندگان خدمات و در کل شکلای جور واجور حرفها، باید وجود و کارکرد خود رو بشناسن و جدا از اینکه ارضاء خواستا و احتیاجای مصرف کنندگان، فرق خود از بقیه رو به اونا معرفی کنن.

اما بعضی سازمانا به ویژه اونایی که در میدون ی تکنولوژی فعال هستن، رقابتای متفاوتی دارن. کاری که اونا انجام میدن اونقدر متفاوته که مصرف کننده با اون نا آشناه. پس واسه موفقیت در بازار رقابت، لازمه این سازمانای نوپا به نحوی مشتریان الان رو قانع کنن که از محصول جدید استفاده کنن. خیلی از مصرف کنندگان خیلی راحت پذیرای تغییر نیستن و بیشتر واسه استفاده از محصول جدید دودل و دودل می شن.

مردم سازنده زنجیره عادات هستن و ما بیشتر تمایل نداریم روش قدیمی مون رو تغییر بدیم و چیزای جدید رو قبول کنیم. با اینحال چاشنی کردن خلاقیت و نوآوری در طراحی اجناس جدید، اولین قدم موفقیت در بازاره.

چیجوری در رفتار مصرف کننده تغییر بسازیم آموزشی

خلاقیت-خلاق

چیجوری در رفتار مصرف کننده تغییر بسازیم آموزشی

خیلی از کسب وکارای نوپا، کارشون رو با ایجاد یک محصول جدید که لازمه ی استفاده از اون ایجاد یک عادت جدیده شروع می کنن؛ در حالی که حرکت هوشمندانه تر اینه که روی عادات مردم تاثیرگذاشته و مصرف کننده رو تشویق کنن که محصول جدید رو امتحان کرده و جانشین قبلی کنه.

در این مقاله به راهکارهایی اشاره می شه که بزرگان تجارت واسه تغییر رفتار مصرف کننده و ایجاد تمایل در اونا واسه استفاده از محصول جدید، ارائه دادن.

روش استفاده از محصول جدید رو به مصرف کننده آموزش بدین

چیجوری در رفتار مصرف کننده تغییر بسازیم آموزشی

با هم با عرضه محصول جدید به بازار، تولید کننده باید روش استفاده از اونو به مشتریان آموزش بده.

با تولید هر محصول جدید، بازاریا معمولا اول به نحوه ی قانع کردن مصرف کننده واسه استفاده از اون محصول فکر می کنن و سعی دارن رفتاری جدید در الگوی خرید مصرف کننده بسازن.

اگه محصول یا خدمات جدیدی که شما ارائه میدید، برطرف کننده ی مشکلیه که مردم از وجود اون آگاه نیستن؛ شما مجبورید جدا از اینکه آموزش اونا درباره نحوه ی استفاده از محصول جدید، اصل مشکل رو هم تعلیم بدین.

پس بسیار ساده تر و هوشمندانه تره محصولی که تولید می کنین، ارائه دهنده ی راه حل، واسه مشکلی باشه که مردم فعالانه در جستجوی راهی واسه از بین برداشتن اون هستن. در بینِ حل مشکل، محصولتان رو معرفی و پیشنهاد کنین.

مثلا، فرض کنین شما یک نوشیدنی گرم رو به خاطر جایگزینی واسه چای یا قهوه تولید کردین و قصد دارین اونو به مصرف کنندگان معرفی کنین. اگه مستقیما اونو به عنوان جانشین قهوه و چای تبلیغ کنین؛ هیچوقت موفق نباشید و محصول شما جایی در سبد خرید مصرف کننده نداره. چون این پیام رو به اونا منتقل می کنین که نوشیدنی جدید، چیزی جز همون چای یا قهوه نیس. از اونجا که مردم احتیاجی به یک نوشیدنی گرم نامانوس ندارن، ذهن اونا درگیر محصول شما نمی شه. ولی اگه شما بگید این نوشیدنی می تونه جانشین خوبی واسه قهوه ی صبحانه باشه؛ چون هوشیاری شما رو دو برابر می کنه؛ کافئین (که ایجاد کننده ی استرسه) نداره و یه جور پروتئین چربی سوز بهش اضافه شده؛ اونا تمایل پیدا می کنن کمه کم یک فنجون از اونو امتحان کنن. پس باید سعی کنین اطلاعات ذهن مصرف کننده رو گسترش بدین و راهی رو در پیش بگیرین که اون، محصول شما رو متفاوت از چیزی که قبلا استفاده می کرده، پیدا کنه. در آخر، با ارائه پیشنهاد بهتر، الگوی خرید مصرف کننده تغییر می کنن.

این مطلب رو هم توصیه می کنم بخونین:   چیجوری در خود انگیزه بسازیم؛ راه هایی که شما رو به هدف می رساند 

از کم شروع کرده و لیاقت خود رو ثابت کنین

چیجوری در رفتار مصرف کننده تغییر بسازیم آموزشی

تغییرات بزرگ، بیشتر پس ی پیشرفتای کوچیک و در طول زمان اتفاق می افتن. تغییر رفتار مصرف کننده هم دقیقا همین طوره. به جای هزینه کردن میلیونا تومن در فعالیتای بازاریابی، سعی واسه کسب موفقیتای چشم گیر و وضع قراردادهای تجاری دراز مدت، از فعالیتای کوچیک شروع کنین و کم کم کسب وکارتان رو گسترش بدین. خیلی از برنامه های آزمایشی در اندازه کوچیک، پس از یه مدت باعث عقد قراردادهای چندین ساله و باارزش میشه. قبل از ورود کامل به بازار، اول باید بازخوردهای مصرف کنندگانِ هدف رو جدا سازی و بررسی کنین و با یک طرح کارشناسانه به عرضه محصول بدین. در این صورت محصول جدید، بازار خود رو ایجاد می کنن.

در صورت ضرورت مدل تجارت خود رو بازبینی کنین

چیجوری در رفتار مصرف کننده تغییر بسازیم آموزشی

مدل کسب وکار شما، ثابت و همیشگی نیس و بعضی وقتا لازمه با بررسی و بررسی اونو تغییر بدین. اولین سعی شما واسه عرضه یک محصول جدید، همیشه با موفقیت همراه نمیشه و شما باید این آمادگی رو داشته باشین که بارها روی اون کار کنین. دقت کنین در تجارت، هیچ وقت نباید کیفیت رو فدای سرعت کرد.

امید هیوایزی (Omaid Hiiwaizi) موسس بازاریابی جهانی می گه:

«ما کار خود رو با یک فرضیه، درباره نحوه ی رفتار مصرف کنندگان شروع کردیم. کم کم همه چیزی که اونا احتیاج داشتن رو ارائه دادیم تا کالا با انتظار مصرف کننده برابری پیدا کرد. ما جدا از اینکه آزمایش و ایجاد تغییر و تغییر همیشه نحوه ی رفتار مصرف کننده رو زیر نظر داشتیم. اولین بار درحالی محصول رو در اختیار مردم قرار دادیم که می خواستیم با استفاده از نام تجاری اونا رو تحت اثر بذاریم. ولی نظر مشتریا به اجناس جدید دیگری که می دیدند هم جلب شد. این نشون می ده که مردم نه تنها درباره برندا، بلکه درباره همه جنسای روز کنجکاو هستن.»

اون در جمع بنیان گذاران شرکتا گفت که باور داره چیزی که ساختار شکنه تکنولوژی نیس؛ بلکه تجارته که راه های جدیدی رو پیدا می کنه تا از تکنولوژی استفاده کنه.

هنگامی که در حال معرفی یک محصول و به دنبال تغییر رفتار مصرف کننده هستین، کسب وکار خود رو واسه مشتریان توضیح کنین و راه حلای کلی خود رو بازگو کنین. از زاویه دیدِ مشتری به محصول نگاه کنین وآن رو برابر خواست اونا بهتر کنین. تکنولوژی همیشه هست، ولی به کار نمیاد تا زمانی که کسی بخواد اونو گسترش بده و از اون پول دربیاره. به یاد داشته باشین تکنولوژی که اوبر(Uber، سرویس هم سفری آنلاین) رو قوی کرد تا قبل از ظهور اون، خیلی راحت در دسترس همه بود.

چیجوری در رفتار مصرف کننده تغییر بسازیم آموزشی

بین کالای قدیمی و مدل جدید اون تعادل برقرار کنین

چیجوری در رفتار مصرف کننده تغییر بسازیم آموزشی

مهم نیس محصول شما چقدر جدید و شگفت انگیزه؛ چون مصرف کنندگان وقتی اونو حمایت می کنن که برطرف کننده ی نیازشون باشه. پس وضعیت کالا رو به طور کامل تغییر ندین و روند انتخاب رو واسه مشتری سخت نکنین. بهترین حالت اینه که اونو پیشرفت بدین. هیچوقت اجازه ندین غرورتون شما رو قانع کنه که احتیاج جدیدی کشف کردین. نوآوری به معنای ایجاد یک احتیاج جدید نیس. با تغییر کوتاه ولی قابل مشاهده در محصول قدیمی، اونو به شکل ای مؤثر تکامل بدین. مردم نوآوری رو تا جایی پسند می کردن که تغییر بزرگی در چیزی که با اون خو گرفتن، ایجاد نشه.

منبع : businessnewsdaily.com


دسته‌ها: آموزشی