شاید به خاطر میز بزرگ و دره های بسته باشه، شاید به دلیل حضور همکاریه که زیاد و بلند حرف می زنه، شاید هم به خاطر این که آقای مدیر روبه روتون نشسته س.

 

هر دلیلی که داشته باشه، ممکنه در جلسه واژه ها فراموش تون شده باشه و شما رو ازحس خجالت و خجالت از اینکه اعصاب خراب تون بر شما مسلط شده پر کرده باشه. از طرف دیگه شاید در اشتراک گذاریِ افکارتان موفق شده باشین، اما به خاطر وجود صداهای رساتری در اتاق ندیده گرفته و یا خاموش شده باشین.

هر چند ممکنه این احساس رو داشته باشین که شما تنها فردی هستین که با این مسائل درزمان جلسات دست و پنجه نرم می کنین، اما یقینا دیگرانی هم هستن که همین احساس رو دارن و همونجوریکه اونا تونسته ان بر خجالت شون مسلط شن و صحبت کنن، شمام می تونین.

اول بیایید ببینیم به چه دلیل شنیده شدن در جلسات مهمه.

به چه دلیل باید شنیده شید؟

دیده شدن در محل کار، واسه موفقیت شما بسیار مهمه و جلسات، آوردگاه مهمی واسه انجام این کار هستن، به ویژه اگه مدیرتون هم حضور داشته باشه. وقتی در جلسه ای خودتون رو حسابی نشون میدید و اطمینان و فعال بودن رو به نمایش می ذارین، این مسئله می تونه شما رو به عنوان مدیر آینده نشونه گذاری کنه.

بدیش اینه همکاران تون نمی تونن ذهن شما رو بخونن، پس اهمیتی نداره که چه ایده های بزرگی تو سرشونه، چون که تا وقتی اونا رو به زبون نیارین، واسه خودتون و گروه تون بی مصرف هستن.

نداشتن فرصت واسه صحبت کردن، یا احساس نبود شنیده شدن در بین صحبت، می تونه بسیار دل سردکننده باشه، به ویژه اگه به طور همیشگی تکرار شه. اگه این احساس دل سردی، بی انگیزگی یا نداشتن قدرت، بدون مدیریت آزاد شه، ممکنه به بقیه ی زندگی کاری تون هم انتقال کنه. گروه یا سازمان تون هم ممکنه به طور هم زمان اعتماد خود رو به علم و تجربه شما از دست بده و اهمیت کمتری واسه تون قائل شه.

پس بیایید نگاهی به هفت روشِ ایجاد اعتماد به نفس و در دست گرفتنِ اختیار، که می تونن واسه داشتن مشارکتی مهم در جلسات بعدی به شما کمک کنن، بندازیم.

چیجوری شنیده شید؟

۱. به ارزش خود اطمینان داشته باشین

شما به این جلسه دعوت شدین، پس حتما چیزی واسه ارائه دارین. شاید علم تخصصی یا مهارتای مربوط به موضوع مورد بحث رو دارین. شاید هم مدیرتون فکر میکنه این فرصت مناسبی واسه یادگیری شماس، یا می خواد عملکردتون رو در این موقعیت رو بسنجد.

اگه دلیل شرکت تون روشن نیس، از مدیر یا مسئول جلسه بپرسید. در هر صورت شما اونجا هستین چون شما رو خواسته ان و حضورتون ارزشمنده، پس اعتماد به نفس داشته باشین.

۲. سوال بپرسید

اگه بیان ایده یا دیدگاهِ خودتون سخته، با پرسیدن سوالاتی درباره چیزی که بقیه میگن، شروع کنین. این کار نشون می ده که شما حاضر، درگیر و علاقه مند هستین. اگه معمولا در جلسات به خاطر دلهره سکوت می کنین، پیش از شروع جلسه، چند سوال روی برگه ای بنویسین. اما مراقب باشین که تعداد سوالاتون به دسته ای نباشه که موجب مشکل یا تاخیر در برگزاری جلسه شه.

۳. در حمایت از بقیه صحبت کنین

یادگیری اینکه چیجوری خود رو به جلو هل دهیم، می تونه سخت باشه، درحالی که کمک به بقیه و تعریف از اونا واسه ما آسون تر به نظر میاد. پس اعتماد به نفس تون رو با توجه کردن به دیگر حضار جلسه تقویت کنین. اگه حرفِ کسی قطع شد، چیزی بگید که توجه بقیه رو دوباره بهش جلب کنه؛ چیز ساده ای مثل اینکه «سیاوش، تو یه چیزی می خواستی بگی!»

اگه کسی چیزی گفت که با اون موافق بودین، موافقت خود رو اعلام کنین. با اعتبار دادن به ایده ی اون، شاید بتونین ایده های خودتون رو هم بهش اضافه کنین.

وقتی واسه صحبت درباره به بقیه اعتماد به نفس پیدا کردین، واسه صحبتای خودتون، احساس خجالتِ کمتری می کنین.

این مطلب رو هم توصیه می کنم بخونین:   چیجوری خوش بینی رو چاشنی زندگی خود کنیم

پیشنهاد ۱:

به یاد داشته باشین که زبون بدن شما بسیار رساست. داشتن وضعیتی مناسب پشت میز، برداشت مثبتی ایجاد می کنه و این رو به ذهن طرف مقابل متبادر می کنه که شما هوشیار، درگیر جلسه و مؤدب هستین.

۴. در صحبت کردن، یکی از اولینا باشین

پیشنهاد ۲:

آشنایی که قاطع بودن به معنای رفتار خشن نیس و اولین سخنگو بودن به معنای همیشه اول بودن نیس.

۵. مهارتای درون گرایی رو دریابید

اگه طبیعتا درون گرا هستین، احساس نکنین که در اتاق جلسه این موضوع علیه شما هستش، بلکه می تونه برعکس باشه . کتاب سوزان کین (Susan Cain) به نام «Quiet» ادعا می کنه که حضور درون گراها واسه موفقیت سازمان ضروریه.

از این واقعیت که شما فردی درخشش دهنده، هدفمند، متفکر، شنونده ای خوب و مشاهده گر هستین، بهره ببرین. به دو شکل می تونین بر این ویژگیا تکیه کنین: قبل از جلسه درباره موضوع بحث، بررسی مختصری انجام بدین. چیزی که می خواید بگید رو برنامه ریزی کنین؛ وقتی در جلسه هستین، چیزی که گفته شده رو خلاصه کنین و نظر مرتبطی ارائه بدین.

چیجوری در جلسات صداتون رو به گوش همه برسونین " آموزشی

۶. به ایده ی خود امتیاز بدین

اگه می تونین، خود رو در فهرست دستورجلسه بذارین تا فرصتی تضمین شده واسه صحبت داشته باشین. اگه امکان انجام این کار نیس، از پیش به همه آگاهی بدین که می خواید موضوعی رو مطرح کنین. مثلا، اگه ایمیلی درباره شرکت در جلسه دریافت کردین، جواب بدین «مشتاق شرکت در این جلسه و بیان ایده های جدیدم درباره فلان مسئله هستم.» این جور روشن می کنین که چیزی واسه ارائه دارین. این کار می تونه در بقیه ایجاد علاقه کنه و باعث شه که همه توجه اونا در جلسه به شما متمرکز شه.

۷. کوتاه، بدون عذرخواهی

صحبت خود رو محکم شروع کنین و محکم به پایان برسونین. از شروع با عبارات عذرخواهانه ای مثل «متاسفم، اما…» پرهیز کنین. این عبارت فوراً موقعیت شما رو تضعیف می کنه. با افتخار و قدرت شروع کنین و بگید «می خوام بگم…» یا «میتونم اضافه کنم که…».

به محض اینکه چیزی که رو که تو ذهن داشتین گفتید، صحبت تون رو تموم کنین. اینطوری بقیه از ارائه مؤثر شما تعریف می کنن.

پیشنهاد ۳:

از گفتن «مخالفم» دوری کنین. بقیه این رو می شنون و فوراً احساس تقابل و آزاردگی می کنن، و شاید دست از گوش دادن به شما میکشن. بسیار بهتره که یکی از این موارد رو استفاده کنین:

-«فکر می کنم این رو هم باید در نظر بگیریم که…»

-«من این قضیه رو با دید متفاوتی می بینم، چون…»

-«تا حدی موافقم، اما کمی هم شک دارم که…»

وقتی احساس اعتماد به نفس می کنین

جلسات واسه سازمان هزینه بالایی دارن. واسه درک این مسئله، کافیه میزان ساعاتی که همه حاضر هستن رو جمع بزنین! پس جلسات باید مهم و مؤثر باشن و نباید به صحنه ی خودنمایی افرادی خاص تبدیل شن. بعضی وقتا شاید لازم باشه حرفی بزنین و جلسه رو به روال قبلی اش برگردانید، مثلا: « نظرتون چیه که نکات عملیِ مورد آخرِ دستورجلسه رو خلاصه کنیم.»

با تمرین، شاید از مشارکت در جلسات لذت ببرین و فرصتای مناسب دیگری واسه صحبت رو پیدا کنین، فرصتایی مثل ارائه هایی واسه گروه های بزرگتر در محل کار، یا حتی تمرینِ سخنرانی واسه عموم به عنوان مجری جلسه.

چیجوری به بقیه کمک کنیم صداشون شنیده شه

اگه شما رئیس یا برگزارکننده ی جلسه هستین، مطمئن شید که محیط مولدی واسه همه ایجاد می کنین:

  • در مدیریت جلسه، الگو داشته باشین و رفتارهایی غیرقضاوتی، همه گیر و قابل احترام ای واسه گروه تون مشخص کنین.
  • تشویق کننده باشین، به ایده ها توجه کنین و اونا رو پیشرفت بدین، اما اونا رو واسه خود نکنین!
  • از همه بخواهید در جلسه همکاری کنن تا کسی واسه بیان ایده ها از قلم نیفتد.
  • پس از ارائه اطلاعات جدید، از شرکت کنندگان انتظار جوابای فوری و در عین حال قابل توجه نداشته باشین. به اونا فرصت آماده شدن بدین.

دسته‌ها: آموزشی