کسب و کارای بزرگ معمولا در خارج از کشوری که اجناس شون رو در بازار اونا عرضه می کنن، دارای دفاتر مرکزی هستن. الان، با ظهور اینترنت و آسون کردن ارتباطات انسانی، حتی کسب و کارای کوچیک می تونن اجناس و خدمات خود رو در سراسر جهان به دست مصرف کننده و مشتری برسانند. اگه کسب وکاری تصمیم بگیره که اجناس و خدمات خود رو در میدون ی بین المللی عرضه کنه، شاید از طرف شرکتای بین المللی، که اونا هم می خوان حضور بین المللی خود رو اثبات سازند، با رقابت داخلی روبرو شه. وجود این رقابت حضور در میدون ی بین المللی رو واسه خیلی از کسب وکارها تقریبا به یک ضرورت تبدیل کرده.

بازاریابی جهانی درصورتی که درست انجام شه، فواید زیادی داره. مثل:

  • اول از همه می تونه تأثیربخشی محصول یا خدمات شما رو بهبود بخشد. دلیل این اینه که شما هرچه بیشتر رشد کنین، معلومات جدیدی کسب کنین و مطالب رو سریع تر یاد بگیرین، در تولید محصول و ارائه خدمات تأثیرگذاری بیشتری دارین.
  • دوم اینکه، با بازاریابی جهانی می تونین از امتیاز رقابتی قدرتمندی بهره مند باشه. شرکتا خیلی راحت می تونن در بازار محلی رقابت کنن. اما رقابت در میدون ی بین المللیه که واسه شرکتا یک رقابت حساب می شه و معدودی از اونا می تونن در این مورد، حرفی واسه گفتن داشته باشن. به خاطر این اگه بتونین در میدون ی بین المللی رقابت کنین و رقبایتان نتونن این کار رو بکنن، در صنعت خود نیروی قدرتمندی هستین.
  • سوم اینکه، با بازاریابی جهانی می تونی آگاهی مصرف کننده از برند محصول یا خدمات خود رو بالا ببرین. از راه اینترنت، مصرف کنندگان می تونن پیشرفت شما رو در میدون ی جهانی رصد کنن.
  • و در آخر اینکه بازاریابی جهانی می تونه هزینه ها رو کاهش و پس اندازه ها رو زیاد کنه. شما اگه تمرکز خود رو بر بقیه بازارها متمرکز کنین، می تونی با استانداردسازی فرایندهایتان صرفه جویی به اندازه کنین. تازه این غیر از پس انداز هاییه که استفاده از اینترنت واسه تون داره!

شرکتایی که در راه جهانی شدن رو به تکامل هستن، این راه رو کم کم طی می کنن. شرکت در اولین مرحله باید بر فعالیت در بازار داخلی تمرکز کنه. در مرحله دوم، شرکت هنوز بر بازار داخلی متمرکزه اما صادرات رو هم در دستور کار خود قرار داده. در مرحله سوم، شرکت باید بازاریابی خود رو به خارج از مرزها ببره. این مرحله بیشتر از طرف شرکتای چندملیتی در دستور کار قرار میگیره. اینجوری، برابری به چیزی لازم بدل شده. در چهارمین و آخرین مرحله، شرکت با پیشرفت برنامه ها و اجناس خود به بازارهای جهانی، ایجاد ارزش می کنن. شک نداشته باشین واسه تکامل این مراحل هیچ محدود کردن زمانی وجود نداره.

پس از تعریف بازاریابی جهانی (ازجمله کاربردها و تکامل اون)، ما در این مقاله به بررسی حولوحوش مختلف بازاریابی جهانی خواهیم پرداخت: راهبردهای بازاریابی جهانی، پیشرفت کمپین تبلیغاتی واسه بازاریابی جهانی، مشکلات و اشتباهاتی که در این مورد هست و در آخر هم، نمونه هایی موفق رو در مورد ی بازاریابی جهانی ارائه می کنیم.

راهبردهای بازاریابی جهانی

چیجوری در بازاریابی جهانی عرض اندام کنیم؛ معرفی ۱۳ کمپین بازاریابی موفق در جهان  آموزشی

راهبردهای بازاریابی جهانی درواقع قسمتای مهم یک روش جهانی هستن. واسه ساخت یک روش بازاریابی جهانی خوب باید بتونین این سوالا رو جواب بدین: «من می خوام در بازار بین المللی چه چیز رو به دست بیارم؟» «نقاط قوت و ضعف شرکت من واسه حضور در بازارهای بین المللی چیه؟» «من چیجوری میتونم بر رقابتای موجود در بازار پیروز شدم؟» «من واسه حضور در این بازار چه تواناییایی دارم؟»

گذشته از این، یک روش بازاریابی جهانی خوب تموم کشورها از تموم نواحی دنیا رو ترکیب می کنه و سعیایی رو که اونا طبق بازاریابی جهانی انجام دادن، هماهنگ می سازه. البته این روش همیشه شامل تموم کشورها نمی شه اما باید واسه مناطقی خاص استفاده شه. مثلا می تونین مناطقی مثل آمریکای شمالی، آمریکای لاتین، اروپا و خاورمیانه، آسیا، اقیانوسیه و آفریقا رو به مناطق کوچیک تر تقسیم کنین.

مسئله ای که بالاتر از تقسیم نواحی جغرافیایی هست اینه که همیشه روش بازاریابی جهانی تقریبا از چند چیز تشکیل می شه:

  • نامای یک نواخت برند؛
  • بسته بندی برابر؛
  • اجناس برابر؛
  • پیامای تبلیغاتی استانداردسازی شده؛
  • قیمت گذاری هماهنگ؛
  • جاانداختن محصول در بازار؛
  • کمپینای هماهنگ واسه فروش.

به طورکلی، دو روش زیر از معروف ترین راهبردهای بازاریابی جهانی هستن. شرکتایی که به دنبال پیشرفت حضور خود در میدون ی بین المللی هستن، از اونا استفاده می کنن.

  • ایجاد فرهنگ برند قوی و یک پارچه. ایجاد برند یک پارچه و قوی که مشتریان با دیدنش یاد شرکت شما بیفته و همیشه واسه آ نها نامی آشنا باشه، واسه شرکتای خواهان رشد بین المللی یک اولویته. با رشد روزافزون اینترنت در سراسر جهان، ساختار برند به یک فرهنگ برند تبدیل شده. به بیان دقیق تر، این روزها بیشتر از قبل برند شما نشون دهنده ی فرهنگ شماس. اگه فرهنگ برند خود رو وجه المصالحه قرار بدین و درباره اون دچار اهمال کاری شید، به اعتبار شرکت تون آسیب وارد میشه. مثلا، گوگل رو درنظر بگیرین که در این مورد درس بزرگی گرفت. با اینکه دولت چین گوگل رو فیلتر می کنه، این شرکت موتور جست وجوی خودساسنسورکننده ای رو در چین راه اندازی کرد. هر کسی که با اینترنت سروکار داره، می دونه که گوگل در هر جا و زمان می تونه اطلاعات مورد جست و جویتان رو در اختیارتون بذاره. پس گوگل چیجوری می تونست چیزی رو در چین علیه فرهنگ اون کشور راه اندازی کنه؟ پس، چینیا موتور جست و جوی گوگل رو پس زدند.
  • طوری بازاریابی کنین که گویی مرزی وجود نداره. به خاطر حضور گسترده ی رسانه های دیجیتال، برندها نمی تونن همیشه راهبردهای مختلفی رو در هر کشور درپیش بگیرن. به خاطر وجود اینترنت، شرکتا باید به یه جور راه و روش بازاریابی کم و بیش متحدی رو انتخاب کنن.

پیشرفت کمپین بازاریابی جهانی

واسه اینکه کمپین خود رو در سراسر جهان پیشرفت بدین، چند نکته هست که باید اونا رو به خاطر بسپارید. شما باید بازار رو بشناسین، برنامه بازاریابی رو ایجاد کنین، راه و روش خود رو متناسب با بازاریابی برگزینید و ارتباطات خود رو بومی سازی کنین.

۱. بازار خود رو بشناسین

به محض اینکه شرکت تون تصمیم به گسترش فعالیتای خود در خارج از مرزها گرفت، باید زمینه کاری خود رو بشناسین. هر منطقه رفتارها و هنجارهای خاص خود رو داره، باید نحوه ی عقد قرارداد در اون نواحی رو بررسی کنین و فرهنگ رفتاری مردمون اون دیار رو بدونین.

باید حتما در مورد نحوه ی واکنش بازار به روش بازاریابی تحقیق کنین، تا بتونین از بازار جدید خود آخر منفعت رو ببرین.

۲. یک برنامه بازاریابی ایجاد کنین

چیجوری در بازاریابی جهانی عرض اندام کنیم؛ معرفی ۱۳ کمپین بازاریابی موفق در جهان  آموزشی

کسب موفقیت در سراسر جهان معنیش این نیس که فقط از زبون دیگری واسه ایجاد رابطه استفاده کنین. بلکه باید برنامه بازاریابی جهانی خود رو با سعیای محلی تون هماهنگ کنین. اما این سعیا باید برابر با علم منطقه ای تون سفارشی سازی شن. وقتی درمورد محیط جهانی آگاهی کسب می کنین، یک برنامه بازاریابی تنظیم کنین که جزئیات کاراتون در اون درج شده باشه.

اول از همه، اهداف خود رو مشخص کنین. وقتی این کار رو کردین، نقشه ای ترسیم کنین که روش کلی و روشای رسیدن به اهداف تون رو نشون بده.

۳. راه و روش متناسب رو در پیش گرفتن کنین

یادتون باشه که هدفی که در داخل نتیجه بخش بود، ممکنه در خارج به شکست بینجامد و مخاطبین خارجی نتونن با اون رابطه برقرار کنن. شک نداشته باشین در این مورد هم مناطق و کشورها با هم متفاوت هستن.

۴. ارتباطات خود رو بومی سازی کنین

صرف دانستن زبون و مشکلات فرهنگی واسه ایجاد رابطه با هر بازار در جهان کافی نیس، بلکه باید ارجاعات فرهنگی مثل مراسم و تعطیلات اون مناطق و نواحی رو هم بدونین. باید تجربه شخصی شده تری داشته باشه، اما حواس تون باشه که هنگام ترجمه ی پیام برند انجام دهنده اشتباهات بازاریابی جهانی نشید.

مشکلات و اشتباهاتی که در بازاریابی جهانی رخ میدن

شرکتا، خاصه تیم بازاریابی اونا، بیشتر در راه بین المللی شدن با مشکلات زیر روبرو و اشتباهات زیر رو انجام دهنده می شن. این مشکلات می تونن از مشکلات موفقیت بین المللی اونا باشن.

۱. تعیین نکردن کشورها

خیلی از صاحبان کسب وکار معمولا درک مبهمی از بازارهای خارجی دارن و مثلا خیلی کلی میگن که می خوان به بازارهای آسیا برن و یا با ارائه محصول به اروپا رشد خود رو زیاد کنن. اگه کار رو این قدر ساده بگیرین، مشکل ساز هستش. اروپا یعنی اتحادیه ی اروپا، اروپای غربی، اروپای شرقی و چیزای دیگه ای به جز اینا و ذلک. مصرف کنندگان همیشه خود رو در سطح بومی قلمداد می کنن و تیمای بازاریابی باید به یاد داشته باشن که هر کشور هنجارها، قوانین، نحوه ی پرداخت و روش کسب وکار مخصوص خود رو داره.

اگه از همون اول مقصد خود رو مشخص کنین می تونی بازارها رو اولویت بندی کنین، برنامه کارگزینی بسازین و بودجه تخصیص بدین. همه اینا واسه حفظ اهداف جهانی کسب وکارتان لازمن.

۲. نبود تمرکز بر اطلاعات داخلی

وقتی شما می خواید به بازار بین المللی ورود پیدا کنین باید تحقیق تخصصی و بزرگی در بازار کنین تا بدونین که کارکردن در اون چقدر راحت یا سخته و الان در مقایسه با اون بازار به چه میزان موفقیت دست پیدا کرده این.

این مطلب رو هم توصیه می کنم بخونین:   چیجوری در محیط کار با بقیه رابطه برقرار کنیم؟

شرکتای زیادی وجود دارن که واسه تصمیم گیری بر داده های بیرونی تمرکز کردن. با این همه، می تونین فقط از اطلاعات داخلی خود واسه به دست آوردن داده ها استفاده کنین و اطلاعاتی رو در مورد تناسب محصول و خدمات خود با اون بازار کسب کنین. یادتون باشه که افراد سوم درک درستی از شرکت شما ندارن و حتی مصرف کننده ی شما رو نمی شناسند و پس داده هایی که در اختیارتون قرار میدن، واسه تون سودمند نیستن.. خودِ شما باید در این مورد بهترین اطلاعات رو داشته باشین.

۳. یکی نبودن بین مجاری فروش و بازاریابی

بیشتر شرکتای غربی فکر می کنن که می تونن همون موفقیتی رو که در داخل به دست آورده ان، در بقیه نقاط جهان هم کسب کنن. همونجوریکه قبلا هم بیان شد، یک پارچگی برند دارای اهمیته، اما بازارهای مختلف از رویکردهای مختلف استقبال می کنن. جدا از اینکه این بازاریابان باید بسته به رفتارهای بازار درنظر بگیرن که بازاریابی از چه مجاری ای مناسبه.

برزیل اینجا نمونه خوبیه؛ در برزیل، به خاطر محبوبیت فیسبوک کمپینای بازاریابی بیشتر از راه فیسبوک موفق تر عمل کردن. اما در امریکای لاتین میشه از راه توییتر مخاطبین بیشتری داشت. ازاین رو، باید از راه تحقیق در بازار بررسی کنین که چه مجاری ای بهترین نتایج رو واسه تون داره.

۴. یکی نبودن آفرهای محصول

کسب وکارها می تونن بین محصول و بازار تنها در برهه ای از زمان، تناسب برقرار کنن. گرچه، بیشتر مواقع کسب وکارها در بازارهای مختلف تعدادی اجناس تکراری رو جا میندازن. در اصل، اونا توجه ندارن که با طیف بزرگی از مصرف کنندگان در حال رفت و امد هستن.

مثلا درنظر بگیرین، اگه یک شرکت فناوری دقیقا همون کالاهایی رو در خارج بفروشه که در داخل می فروشه و هم اگه مصرف کنندگان جدید ویژگیای پیشرفته ی اون محصول رو ندانند، شرکت به مشکل برمی خورد. از طرف دیگه، شرکت باید با یک نسخه ساده کار رو شروع کنه. به همون ترتیب، بازاری که پیشرفته تره ممکنه به ویژگیای بیشتری نسبت به محصول موجودش نیازمند باشه.

۵. استفاده نکردن از رهبران تیم بومی

شاید یکی از عادی ترین اشتباهاتی که شرکتا در بازاریابی جهانی، خاصه هنگام گرفتن تصمیمای راهبردی انجام دهنده می شن اینه که ورودی ای رو که کارمندان شایسته و قوی می تونن در بازار بین المللی ارائه کنن، درنظرنمی گیرن. باید توجه داشت که این دسته از کارمندان شایسته و خبره، افراد برجسته ای هستن، چراکه کشور خود و شرکت شما رو می شناسن. از اون جا که یکی از بزرگ ترین مشکلاتی که کسب وکارها هنگام در نظر گرفتن ورودی بومی با اون روبرو می شن ارتباطاته، تیم بازاریابی باید سیستمی باشه که جمع آوری و پخش دیدگاه ها و نقطه نظرات بومیا رو تضمین می کنه.

۶. نداشتن علم در مورد تشریفات جهانی

بازاریابان بیشتر واسه پخش محتوا در سایت، ارسال ایمیل، پخش مطلب در شبکه های اجتماعی و انجام بقیه کارای مربوط به بازاریابی از نرم افزار استفاده می کنن؛ گرچه این طور نیس که این وسیله همیشه از همه بازارها پشتیبانی کنن. مثلا شما تنها واسه معدودی از کشورها راه حل پرداخت دارین، اما سیستم مدیریت رابطه با مشتری شما با ده ها کشور رابطه داره.

بازاریابان باید تضمین کنن که می تونن با مشتریانی که قصد ورود به کشور اونا رو دارن، رابطه برقرار کنن و بر اونا متمرکز باشن. اونا باید نحوه ی به نمایش گذاشتن ارز بومی، نحوه ی ارسال ایمیل به مصرف کنندگان در منطقه های زمانی متفاوت و نحوه ی پشتیبانی از زبونای مصرف کنندگان رو درنظر بگیرن.

نمونه هایی از بازاریابی جهانی موفق

اگه به دنبال منبع الهام واسه فعالیتای بازاریابی و افزایش موفقیت کسب وکار خود در میدون ی بین المللی می گردین، نمونه های زیر رو درنظر بگیرین:

۱. ایر بی ان بی (airbnb)

چیجوری در بازاریابی جهانی عرض اندام کنیم؛ معرفی ۱۳ کمپین بازاریابی موفق در جهان  آموزشی

ایر بی ان بی یک شرکته که خدمات رزرو هتل رو در سراسر جهان ارائه می کنه. به طورکلی، این شرکت رو میشه یک بازار بزرگ در نظر گرفت که در ۳۴۰۰۰ شهر جهان بیشتر از یک میلیون هتل رو رزرو می کنه. ایر بی ان بی به خاطر استفاده از شبکه اجتماعی به موفقیت جهانی رسید. در ۲۰۱۵، ایر بی ان بی با استفاده از هشتگ #OneLessStranger کمپین شبکه های اجتماعی خود رو راه اندازی کرد.

این آزمایش اجتماعی باعث شد تا ایر بی ان بی از مخاطبان خود خواسته کنه که الابختکی با افرادی که نمی شناسند، برخوردهای مهمون نوازانه داشته باشن و با اونا عکس و فیلم بگیرن و با استفاده از این هشتگ اونو به اشتراک بذارن. تنها در عرض سه هفته پس از راه اندازه این کمپین بیشتر از سه میلیون نفر به تولید محتوا و بیان نظرات در مورد این کمپین پرداختن.

۲. کوکاکولا

با اینکه کوکاکولا یک ابرشرکت تموم عیاره، بر جوامع کوچیک تمرکز داره و بودجه و زمان زیادی رو در خیریه های کوچیک صرف می کنه. مثلا، کوکاکولا ۶۵۰ پایگاه آب آشامیدنی پاکیزه رو در مصر تأسیس و واسه افطاری کودکان خاور میونه ای در ماه رمضان غذا تهیه کرد. جدا از اینکه این، برند کوکاکولا پیامی داره که همه با اون آشنا هستیم: شادی.

۳. دومینوز

نوآوری دومینوز در ایجاد منوهای غذا باعث افزایش محبوبیت این شرکت در جهان شده. این شرکت در تموم بازارها تعدادی شکلای مختلف ثابت رو در تهیه ی پیتزا به کار می بره و از یک نوع سس، نون و پنیر استفاده می کنه.

۴. دانکین دوناتس

می دونستین دانکین دوناتس چاینا (Dunkin` Donuts China) دوناتای شیرین و خشک داره؟ این شرکت که در بیشتر از ۳۰ کشور هزاران شعبه داره، واسه راضی نگه داشتن مصرف کنندگان خود در سراسر جهان منوی خود رو به روزرسانی کرده.

۵. اچ ان ام

اچ ان ام همه ساله افتتاح مغازه های خود رو ۱۰ تا ۱۵ درصد افزایش می ده. یکی از رازهای گسترش جهانی این شرکت حضور حداکثری در فضای آنلاینه.

۶. انسنت درینکس

این شرکت تولیدکننده ی اسموتی، در ۱۳ کشور اروپایی شعبه داره. با اینکه در سراسر اروپا حضور فعال داره اما یک پارچگی برند خود رو هنوز حفظ کرده.

۷. کنتاکی فراید چیکن

کنتاکی فراید چکین تونسته کار خیلی جالبی بکنه. این شرکت تونسته در ژاپن اجناس خود رو به کریسمس در رابطه سازه. بخاطر این هر سال کریسمس، ژاپنیا جلوی KFCها واسه صرف مرغ سوخاری صف میکشن!

۸. مک دونالدز

چیجوری در بازاریابی جهانی عرض اندام کنیم؛ معرفی ۱۳ کمپین بازاریابی موفق در جهان  آموزشی

با اینکه مکدونالدز برند خود رو یک پارچه نگه می داره، اما سعی می کنه ذائقهای بومی رو در ارائه اجناس خود درنظر بگیره. مثلا در خاورمیانه McArabia رو راه اندازی کرده که همبرگر رو با نون مسطح خاورمیانه ای به مصرف کننده می ده. در فیلیپین McSpaghetti و در فرانسه ماکارونی عرضه کرده. در مکزیک چیزبرگر با فلفل سریع و در کره ی جنوبی هم برگرهای Bulgogi (یک نوع غذای کُره ای) رو ارائه کرده.

۹. نایکی

نایکی با انتخاب دقیق اسپانسرهای بین المللی، حضور خود رو در میدون ی جهانی تکمیل کرده. با اینکه صرف هزینه واسه دریافت اسپانسر تقریبا غیرقابل پیش بینیه، هزینه های خواسته معمولا به خاطر مسابقات و تورنومنتای جهانی افزایش پیدا می کنن. این باعث جلب توجه جهانیان شده.

۱۰. رد بول

یکی از موفق ترین تکنیکای رد بول برگزاری مسابقات ورز شی خشن در نقاط مختلف جهان مثل اردن، اسپانیا و بریتانیاست.

۱۱. استارباکس

استارباکس منوی خود رو با ذائقهای بومی وفق می ده. مثلا در هنگ کنگ پیراشکی هنگ هنگی عرضه می کنه. این شرکت واسه برابری با ذائقهای جهانی اعتبار ویژه ای داره.

۱۲. اونگر ان کوویت

این شرکت، یک شرکت حقوقی موجود در فلوریداه که در مورد ی جریمه های رانندگی فعالیت می کنه. با اینکه دفتر مرکزی اش در ایالت فلوریدا هستش، خوب از وجود چندفرهنگی جامعه ی آمریکا آشنایی داره و بخاطر این، سایت این شرکت به زبونای انگلیسی، پرتغالی، اسپانیایی و کریول ترجمه شده.

۱۳. بنیاد جهانی زندگی وحش

بنیاد جهانی زندگی وحش یا به اختصار WWF به خاطر ابتکار ساعت زمین (Earth Hour) شناخته شده. این شرکت تصمیم گرفته تا این ابتکار رو در نروژ هم عملی کنه. ساعت زمین یک اتفاق تفریحی بین المللیه که شرکت کنندگان در اون به مدت یک ساعت چراغای برق رو خاموش می کنن تا نشون بدن که نگرانی ی زیست محیطی دارن و با تغییر اقلیم جنگ می کنن. به خاطر اینکه در نروژ، ساعات روز طولانیه، بنیاد جهانی زندگی وحش اونجا رو انتخاب کرده.

بنیاد جهانی زندگی وحش واسه گذاشتن بنر مشکی در بالای سایتای نروژی از یک بنیاد دیجیتال به نام Mobiento استفاده کرده. وقتی کسی صفحه تلفن هوشمند یا مانیتور رو لمس کنه، کم کم شمارش برعکس ساعت زمین ظاهر میشه. حدود یک میلیون نفر این بنر رو مشاهده کردن. این کمپین چند جایزه ی بازاریابی رو از اون خود کرد.

جدا از اینکه مطالب بالا، شناخت مدل فرهنگی هافستد هم می تونه به رشد و موفقیت کسب وکار جهانی تون کمک کنه.




دسته‌ها: آموزشی