آنلاین یکی از مؤثرترین واسه گسترش شکلای مختلف کسب و کارای کوچیک و بزرگه. صاحبان مشاغل جورواجور با تبلیغ در اینترنت می تونن دامنه ی فعالیتای خود رو گسترش دهند، مشتریان جدید پیدا کنن و به جریانای درآمدی خود تنوع بدن. اما چیجوری در اینترنت تبلیغ کنیم و شکلای مختلف روشای تبلیغ در اینترنت کدامه؟ کدوم روش تونسته تأثیرگذاری خود در بازاریابی آنلاین رو به اثبات برسونه؟

واسه تبلیغ در اینترنت راه های زیادی هست که از بین اونا میشه به مواردی چون پرداخت به ازای کلیک یا PPC، نمایشی آنلاین یا درون نرم افزاری اشاره کرد. آنلاین ممکنه واسه کسائی که تازگیا پا به میدون ی کار و کاسبی و بازاریابی گذاشته ان، کمی ترسناک و سخت به نظر برسه در حالی که اینجور نیس. با یاد گرفتن و رعایت اصول مربوط به تبلیغ آنلاین و استفاده از وسایل موثر، می تونین با تبلیغ آنلاین، نقش مؤثری در گسترش فعالیت تجاری خود داشته باشین.

روش اول: پرداخت به ازای کلیک

چیجوری در اینترنت تبلیغ کنیم آموزشی

یکی از اولین گزینه هایی که واسه آنلاین باید در نظر داشته باشین، استفاده از روش تبلیغاتی پرداخت به ازای کلیک (Pay-per-click) است که به اختصار PPC نامیده می شه. این روش یکی از مؤثرترین و عادی ترین شکلای مختلف آنلاینه.

این روش از تبلیغ واسه شما این امکان رو جفت و جور می کنه که عبارات و کلمات مربوط به کار و کاسبی خود رو مشخص کنین تا هنگام جست و جوی اون کلمات در موتورهای جست و جوی گوگل و بینگ، متنی شما واسه کاربران به نمایش دربیاد. این عبارات و کلمات با عنوان کلمات کلیدی یا کلیدواژه شناخته می شن و پایه و پایه پرداخت به ازای کلیک رو تشکیل میدن. این کلمات طبق یک سیستم مزایده انتخاب می شن. این روش باعث می شه که همه تبلیغ کنندگان، شانسی برابر واسه به نمایش درآمدن شون داشته باشن و حتما کسائی که بیشتر هزینه می کنن، شانس بیشتری ندارن.

کلیدواژها باید با موضوع کار و کاسبی شما در رابطه باشن، طبق گروه های تبلیغاتی (ad groups) منطقی، منظم شده باشن، طبق شکلای مختلف کمپینای تبلیغاتی جداسازی شده باشن و با نوع کلمه کلیدی درست، هم جهت باشه تا در زمان درست و واسه بازدیدکنندگان هدف به نمایش دربیاد.

روش دوم: در شبکه های اجتماعی

چیجوری در اینترنت تبلیغ کنیم آموزشی

در حالی که از راه نتایج جست و جو، بازاریابی اینترنتی رو متحول کرده، از راه شبکه های اجتماعی در حال تغییر آینده وبه.

شبکه های اجتماعی محبوب ترین سرگرمی آنلاین واسه بزرگسالان سراسر دنیاست. پس تبلیغ کنندگانِ جنسا و خدمات، راه حلای تبلیغاتی خود رو به طرف شبکه های اجتماعی جهت دادن: یعنی همون جایی که مشتریان بخش کلی ای از وقت خود رو در اون می گذرونن. در شبکه های اجتماعی تقریبا عملکردی مثل کلیکی داره فرقش اینه که این تبلیغ کنندگان هستن که ابتکار عمل رو در دست دارن نه کاربران. تبلیغ کنندگان، کاربران رو جست و جو می کنن.

یکی از مهم ترین نقاط قوت این روش از تبلیغ اینه که تبلیغ کنندگان می تونن مستقیما، مشتریان پنهون رو هدف بذارن و همین مسئله، زیربنای خیلی از اجناس و پلتفرمای شبکه های اجتماعی رو تشکیل می ده. با این روش، تبلیغ کنندگان طبق معیارهای مختلف از اطلاعات آماری مثل سن، جنسیت، درآمد، سطح تحصیلات و وضعیت تأهل تا رفتارهای اجتماعی و اولویتای جست و جو می تونن مشتریان رو هدف بگیرن.

در این روش، تبلیغ کنندگان حتی می تونن با توجه به نوع صفحات و پروفایلایی که کاربران دنبال می کنن، چیزایی که می خرن و اخباری که می خوندن، اونا رو هدف بذارن. این مخاطبان سفارشی، از راه اطلاعات به دست اومده از مشتریان موجود و لیست ایمیلا، قابل رسیدن هستن. توئیتر و فیس بوک می تونن فهرست ایمیلا رو با بقیه اطلاعاتی که از کاربران شون دارن ترکیب کنن و اطلاعات بیشتری درباره رفتار اونا به دست بیارن.

بازاریابی طبق هویت مشتریان (identity marketing) به عنوان جدیدترین و البته عمیق ترین روش از بازاریابی دیجیتال، در ده گذشته بسیار گسترش پیدا کرده و تأثیرگذاری خود رو ثابت کرده.

مخاطبان خود رو بشناسین

همونجوریکه تبلیغ کنندگان به شکل ی پرداخت به ازای کلیک، قبل اینکه کمپینای تبلیغاتی خود رو راه اندازی کنن، باید به شکل عمیق و اصولی درباره کلیدواژها تحقیق کنن، تبلیغ کنندگان در شبکه های اجتماعی هم باید مشتریان ایده آل خود و مخاطبان واقعی خود رو هدف بگیرن. اینجاست که شخصیت خریدار (Buyer Persona) وارد عمل می شه.

چیجوری در اینترنت تبلیغ کنیم آموزشی

یکی از اولین مراحل بازاریابی، پیدا کردن مخاطبانیه که مناسب کار و کاسبی ما باشن یعنی جامعه ی هدف. شخصیت خریدار، اطلاعاتیه که ما از افرادی که می خواهیم مشتری ما باشن و مشتریان ایده آل ما هستن، در اختیار داریم.

ایجاد شخصیت خریدار دقیق و جزئی واسه مشتریان ایده آل این فرصت رو واسه ما جفت و جور می کنه تا از اطلاعات سطحی درباره وفادارترین مشتریان مون بالاتر بریم و شرایطی بسازیم که مشتریان پنهون و ایده آل رو به طرف کسب وکار خود جذب کنیم. این کار نه تنها به کسب وکارها کمک می کنه تا اثر خود رو افزایش بدن، بلکه باعث می شن هدفمندتر و در رابطه تری به مخاطبان ارائه شه. تحقیقات گذشته نشون می ده که کاربران به آنلاینی که با علایق اونا در رابطه تر باشه، بیشتر توجه نشون میدن.

روش سوم: عناصر کمپینای تبلیغاتی

۱. تصویری و متنی

گوگل ادوردز (Google AdWords) و بینگ ادز (Bing Ads) شرایطی رو واسه تبلیغ کنندگان جفت و جور می کنن که از بین متنی یا تصویری مثل شکلای مختلف بنرها، انتخاب کنن. متنی معمولا با عنوان PPC یا به ازای کلیک و تصویری و مدلای تبلیغاتی مثل با عنوان نمایشی شناخته می شن. ، پلتفرمای شبکه های اجتماعی مثلا فیس بوک، انواعی از رو ارائه می کنن که ترکیبی از هر دوی اینا یعنی متنی و نمایشیه. الان شکلای مختلف مختلف و خیلی از هست که صاحبان کسب و کارا با توجه به نیازای خود می تونن هر تبلیغی رو که با کمپین تبلیغاتی اونا بیشتر یکی بودن داره، انتخاب کنن.

این مطلب رو هم توصیه می کنم بخونین:   چیجوری در محل کار موفق باشیم؟

۲. صفحه فرود یا صفحه هدف (Landing Pages)

صفحه فرود یا هدف، صفحه ای اختصاصی و بهینه سازی شده که کاربران پس از کلیک کردن روی یک تبلیغ بهش منتقل می شن. صفحات فرود ممکنه شامل محصول و خدمات مختلف باشن یا اطلاعات اضافی درباره تبلیغ کننده رو به کاربران عرضه کنن. این صفحات می تونن واسه قانع کردن مشتریان واسه انجام یک عمل خاص مثلا تکمیل فرایند خرید مورد استفاده قرار بگیرن یا شامل اطلاعات اضافه یا دانلود بخشی از محتوا واسه جذب مخاطب باشن.

۳. پیگیری تماسای تلفنی

واسه خیلی از تبلیغ کنندگان، تماسای تلفنی می تونن منبع با ارزشی از مشتریان پنهون باشن. واسه همین، با پیگیری و بررسی تماسای تلفنی دریافت شده از کمپینای تبلیغاتی آنلاین، تبلیغ کنندگان می تونن اون دسته از کلمات کلیدی و تبلیغاتی که کاربران رو به تماس تلفنی وا داشته، مشخص کنن.

۴. استفاده از محتوای حمایت شده

خیلی از تبلیغ کنندگان از محتوای حمایت شده یا Sponsored Content، به عنوان یکی از عناصر کمپینای تبلیغاتی آنلاین خود استفاده می کنن. این محتوای حمایت شده ممکنه شکلای مختلفی داشته باشه از رپرتاژ آگهی در سایتای مختلف گرفته تا بروزرسانیای حمایت شده در پلتفرمای شبکه های اجتماعی. دو شبکه اجتماعی فیس بوک و توئیتر، این امکان رو واسه صاحبان کسب و کارا جفت و جور می کنن و انتخابای زیادی در مورد ی بروزرسانیای حمایت شده واسه اونا در نظر می گیرن. مثلا میشه به پستای ارتقایافته ی فیس بوک (Facebook’s Promoted Posts) یا توئیتای حمایت شده ی توئیتر (Twitter’s Sponsored Tweets) اشاره کرد.

ویژگی پستای ارتقایافته ی فیس بوک این فرصت رو واسه صاحبان کسب و کارا جفت و جور می کنه تا مبلغی رو واسه پستای منتخب خود بدن تا پست مورد نظر واسه تعداد بیشتری از دنبال کنندگان پیج به نمایش دربیاد. توئیتای حمایت شده در شبکه اجتماعی توئیتر هم عملکردی مثل دارن و شما با پرداخت مبلغی، امکان نمایش اون توئیت واسه طیف وسیع تری از دنبال کنندگان رو جفت و جور می کنین.

۵. جدا سازی و بررسی اطلاعات

تبلیغ کردن در اینترنت فقط به منتشر کردن یک تبلیغ و انتظار واسه کسب بهترین نتیجه، خلاصه نمی شه. تبلیغ کنندگان باید نتایج رو به دقت بررسی کنن تا فهمیده باشن کدوم روش از ، نتایج بهتری داشتن و ترافیک اونا به دلیل کدوم تبلیغ بوده. به همین دلیله که جدا سازی و بررسی آمار و ارقام، یکی از اجزای لازم راه حلای تبلیغ آنلاینه. وسایل جدا سازی و بررسی داده ها، اطلاعات با ارزشی درباره کمپینای تبلیغاتی رو به صاحبان مشاغل ارائه می کنن؛ مثلا میزان کلیک (CTR) که به نسبت کاربرانی که روی یک لینک خاص کلیک می کنن به تعداد کل کاربرانی که یک صفحه، ایمیل یا تبلیغ رو دید ه ان گفته می شه. این وسایل آماری، یک منبع اطلاعاتی بسیار مهم واسه باخبر شدن از نحوه ی رفت و امد مشتریان با سایت هستن.

۶. بازاریابی ایمیلی

بازاریابی ایمیلی یکی از عادی ترین عناصر در کمپینای تبلیغاتی آنلاینه. بعضی از تبلیغ کنندگان فقط از کمپینای تبلیغاتی ایمیلی واسه پیشنهادات دوره ای خاص یا دانلود محتوای خاص، استفاده می کنن، در حالی که یه سریای دیگه از صاحبان کسب و کارا، از بازاریابی ایمیلی واسه کامل کردن بقیه کانالای تبلیغاتی آنلاین، استفاده میکردن. این روش از بازاریابی یکی از مؤثرترین روش ها دره که باعث شده خیلی از تبلیغ کنندگان از اون استفاده کنن.

۷. بازاریابی دوباره (Remarketing)

چیجوری در اینترنت تبلیغ کنیم آموزشی

خیلی کم پیش میاد که مشتری، وب سایتی رو کشف کنه و فورا تصمیم بگیره که از اون خرید کنه. سفر مشتری معمولا طولانی و پیچیدهه و تهیه ی نقشه ای از اون نیازمند وسایل مختلف و زمان زیادیه. واسه همین، بازاریابی دوباره به یکی از مهم ترین وسایل بازاریابان دیجیتال تبدیل شده. بازاریابی دوباره، فرصتی رو واسه شما جفت و جور می کنه تا مشتریانی رو که از سایت تون بازدید می کنن و بدون انجام هیچ عملی مثل خرید یا ثبت نام، سایت رو ترک می کنن، پیگیری کنین. اینطوری می تونین تبلیغ خود رو این بار در سایت دیگر یا به شکل دیگر، به همون مشتری پنهون عرضه کنین. این روش نه تنها باخبر شدن از برند رو افزایش می ده، بلکه فرصتای بیشتری واسه کاربران جفت و جور می کنه تا سایت شما رو دوباره بازدید کنن یا بعدا خریدی بکنن. بازاریابی دوباره رو میشه به شکل در موتورهای جست و جو، نمایشی یا تبلیغ در شبکه های اجتماعی، به انجام رساند.

کلیکی و تبلیغ در شبکه های اجتماعی، ترکیبی بی مشکل واسه

واسه اینکه بتونین میزان بازگشت سرمایه رو افزایش بدین، مشتریان جدیدی به دست بیارین، مؤثری داشته باشین و در آخر، کار و کاسبی خود رو پیشرفت بدین، بهترین راه اینه که کلیکی و تبلیغ در شبکه های اجتماعی رو هم زمان با هم و به شکل ترکیبی به کار ببرین.

منبع : wordstream


دسته‌ها: آموزشی